Wednesday, October 21, 2009

bawaku semula ke tahun 1997

masa ni saya belum belajar cara nak senyum

Saya ada keje, tapi saya stop kejap sebab saya letih mata, tapi yg aneh masa main game tak pulak mata ni letih. Ajaib. Saya kena buat spec baru dan tukar lens baru, rasanya power mata ni dah bertambah, atau mungkin biji mata saya yg dah berpinar kerana byk sgt main game. Mungkin kot. Tapi kalau buat spec macam rugi sebab saya hanya pakai spec kat rumah, pegi keje dan jalan-jalan saya lebih selesa pakai lens, bergaya la konon. Ohh..lupa, malam semalam saya tertido dengan lens masih melekat kat biji mata, bila bangun mata rasa kelat-kelat dan sembab. Balasan utk org yg malas.

Saya suka berangan. Ini habit sejak kecik. Saya pernah berangan nak jadi DJ, jadi cikgu dan jadi model. Tapi sayangnya kadar pertumbuhan tubuh badan saya terbantut, saya tak tinggi langsing. Jadi buang saja impian nak jadi model. Mungkin model ubat jerawat boleh kot. Muahahaha. Masa kecik2 dulu saya selalu berdiri kat papan hitam dan mengajar sorang2. Mak saya kata saya gila. Saya penah kantoi dgn mak sebab saya rakam suara dalam kaset, masa tu berangan jadi DJ. Satu rumah dengar kaset tu. Malu.

Cuma satu saja angan-angan yg tak dapat nak gapai. Ia bukan angan-angan, tapi lebih kepada impian yg tak mungkin jadi kenyataan. Saya nak berpatah balik ke tahun 1997. Masa ni umur saya 17 thn dan masih belum terfikir tentang sesuatu yg penting tentang masa depan. Masa ni boifren pun takde sebab saya hanya pilih yg hensem. Demand sgt. Sekarang padan muka aku sebab sampai saat ni tak kawen-kawen lagi. Haha.

1997 adalah tahun yg best. Masa ni saya amek SPM. Saya malas belajar dan berbaloi la saya hanya dapat result yg cukup2 makan. Nasib baik still boleh sambung belajar. Saya kena mula dari bawah, amek diploma dulu, pastu keje kejap then baru amek degree. Kira berliku-liku juga la perjalanan saya utk sampai ke tahap sekarang. Sebab itu saya nak kembali ke tahun 1997, saya nak amek SPM semula, belajar rajin-rajin dan buktikan pada cikgu-cikgu yg selalu mengutuk saya bahawa saya ini adalah seorang manusia yg tiada masa depan. Sampai hati cikgu tu ckp mcm tu kat saya. Bodoh sgt ke saya ni?

SPM tu sebenarnya senang, tapi masa umur 17 thn dulu saya rasa SPM tu susah gila. Padahal saya yg malas belajar. Tapi benda tu dah berlalu, nak patah balik pun dah tak boleh. Kalau saya ada bela doraemon mungkin ada chance la kot, masalahnya saya takde doraemon sebab saya bukan Nobita. Tapi saya puas hati sebab saya dah buktikan pada cikgu yg kutuk saya dulu bahawa saya bukan budak yg takde masa depan. Tak baik tau cikgu kutuk anak murid, patutnya dia bagi semangat dan nasihat, bukan kutukan pedih mcm tu. Saya tau la saya bukan student favorite dia, tapi at least jgn la mengeluarkan kata-kata mcm tu, kutuk belakang plak tu. Tapi kerana kutukan itulah memberi saya semangat. Thanks cikgu.

Ok..masa utk sambung buat keje, nanti leader saya kat sebelah ni marah.


Yg benar,
budak yg suka berangan.

2 comments:

Anonymous said...

Eeee bestkan time nih joli katak kite kan, takde boypren pon no hal punyo...berangan tu aku mmg dah taw. Meh aku nak habaq kat sape yg tak taw ko ni dulu suka tulis cerpen kan? pastu terror melukis gak. Ingt tak ko lukis gambar ct nurhaliza, sejibik wa cakap luuuu....rindunye zaman memuda dulu....but life has to go on. Terasa tua plak. Mencik!!

Julie Shahril said...

joy: aku dh lama mninggalkn dunia tulis2 cerpen ke hapa ke...lukis2 gmba pun..dh malas,lgpun tangan dh tak berseni..muaahaaha,tp aku ingt la mmg penah lukis gmba ct..tu la hasil paling menakjubkn yg penah aku buat..hikhikhik, nangis kalo ct tgk....ohh..ya, aku tak rasa tua pon sbb aku setkn kat kepala otak usia itu hnya sekadar nombor...hikhikhik, tp jgn plak smpai tak sedar diri dah tua2 nak brgaya mcm budak belum smpai akil baligh...hehehehe...