Monday, January 24, 2011

Mulu - day 5

Hari ke-5 penjelajahan ke Mulu. Tubuh badan kami semua penat. Betis saya lebam-lebam macam kena dera dengan ibu tiri akibat bergesel dengan batu tajam semasa mendaki semalam. Alhamdulillah, semua selesai dengan baik sekali. Kami bersiap awal pagi untuk balik ke Mulu Park. Sebelum bergerak balik, kami merakamkan gambar beramai-ramai sebagai kenangan. Chinese dalam gambar itu lah group yg sama-sama ke Pinnacles, hujung yg pakai topi itu ialah Burong. Dia lah yg menemani kami disepanjang perjalanan 8km untuk ke tempat bot. Bugly? dia suruh kami balik sendiri.

Burong kata memang itu lah sistem Mulu Park yg diamalkan sejak dulu. Du
lu dia pernah bekerja dengan Mulu Park, tapi tak lama lepas tu dia blah sebab tak suka dengan sistem macam tu. Apa-apa yg jadi pada kami disepanjang jalan kena la tanggung sendiri, mana adil kan? sebab kami bayar guide untuk pergi dan balik. Tapi masa balik kami kena independent sendiri. Nasib baik ada Burong, dia la yg tengok-tengokkan kami 8 orang wanita jelita ni disepanjang jalan. Terima kasih sekali lagi Burong. Jasamu ku kenang. Lepas ni kalau ada niat nak naik pinnacles lagi saya nak amek Burong jadi guide.

Saya berdoa biar la cuaca cerah disepanjang perjalanan. Alhamdulillah, cuaca baik. Perjalanan sangat lancar, kali ni saya tak rasa penat dan jauh macam masa mula-mula datang dulu. 8km tu rasa sekejap je dah sampai.

Sekejap je rasa dah sampai di jambatan gantung ni. Masa datang mula-mula haritu rasa macam jauh je.

Clockwise: 1. menikmati pemandangan hijau dalam hutan, 2. kayu-kayu sebagai tempat pemijak sebab kadang-kadang laluannya lecak dan berair, hati-hati sebab kayu tu licin, 3. cendawan tumbuh selepas hujan pada batang kayu, 4. pokok yg batangnya unik sekali, bergulung-gulung.

trek yg very straight forward..hehe..

Saya jumpa pokok yg daunnya berbentuk 'LOVE'. Ini lah bestnya masuk hutan, kita akan jumpa sesuatu yg tidak ada di luar sana, sesuatu yg tersembunyi, yg unik, yg sangat cantik dan indah. Elok je kan pokok ni 3 tangkai. I love you.

Alhamdulillah, kami sampai dengan selamat dan akan menaiki bot untuk balik ke Mulu Park. Pengalaman yg sangat seronok disepanjang tahun ini dan mungkin juga disepanjang hayat. Kami dah berjaya melalui liku-liku perjalanan yg mencabar kewibawaan kewanitaan kami. Takde high heel, takde lipstik, takde compact powder, takde perfume...yg ada cuma basahan peluh dan lumpur. We can do it. Kami berjaya menawan puncak yg pada mulanya ramai orang macam tak percaya je betul ke budak-budak ni nak naik pinnacles?Hehe. Alhamdulillah, berkat doa, tawakal, semangat dan azam, kami dah sampai ke puncak.

Nak balik dah, peluk tiang puas-puas, lepas ni entah bila dapat datang ke sini lagi. Saya rasa sedih pulak masa nak meninggalkan Kuala Litut ni.

Dah sampai jeti Mulu Park. Lepas ni ada lagi cave tour, ingatkan dah habis. Get ready. Muka maintain senyum walau dalam apa jua keadaan, walau ribut melanda, taufan yg datang, senyum tetap senyum.

Dah sampai Mulu Park, kena check in semula untuk dapatkan chalet. Dah dapat chalet (saya lupa nama chelat tu apa), rehat dan solat, lebih kurang pukul 2pm, kami bersiap-siap untuk cave tour iaitu Deer Cave dan Lang Cave. Tiba-tiba hari hujan pulak, jadi kena la pakai semula baju hujan tu. Sebelum bergerak ke gua, ada briefing sikit dari guide kami.

Berteduh sekejap di tempat rehat ni. Ambil gambar apa yg patut, dah macam makhluk dari planet mana ntah kami ni kan...

Keadaan dalam gua Lang ni lebih kurang sama je macam gua-gua yg kami lawat sebelum ni. Ada batu-batu yg unik dan pemandangan yg menakjubkan. Kuasa Allah.

Habis menjelajah ke Gua Lang, kami ke Deer Cave atau pun Gua Rusa. Kenapa dinamakan gua rusa pun saya kurang pasti sebab takde seekor rusa pun kat dalam gua ni. Yg ada ialah kelawar. Deer Cave ini adalah tempat kehidupan kelawar. Di katakan dalam gua ini ada lebih daripada 2 juta ekor kelawar yg tinggal di sini. Bau dalam gua ini agak meloyakan sebab banyak najis kelawar.

Abraham Lincoln's face

Gua Rusa adalah gua yg paling cantik dalam banyak-banyak gua yg saya lawati. Gua ini juga adalah gua yg paling besar di sini. Apa yg bestnya gua ini ialah kita dapat melihat imej batu berbentuk muka Abraham Lincoln. Saya rasa disebabkan imej ini lah gua ni famous. Suasana dalam gua ini juga berbeza dengan gua-gua lain, batu-batunya lain, keadaan dalam gua sangat luas. Cuma tak tahan bau je la, sesak nafas sikit sebab bau najis kelawar.

Saya suka gua rusa ni. Pemandangannya cantik. Tapi oleh kerana kaki saya sakit dan penat mendaki pun belum hilang, jadi takde nikmat sangat nak berjalan lama-lama. Nak naik tangga pun terkedek-kedek.

Bergambar di luar pintu pagar gua sebelum melihat sekumpulan kelawar terbang keluar beramai-ramai dari gua rusa. Hujan dah reda.

Kebetulan masa kami kat sana, ada sekumpulan student dari Korea datang melawat Mulu. Diaorang berkenan kat tudung Yat, agaknya dia tengok tudung syria tu macam unik, jadi diaorang tanya kat mana nak beli tudung tu as a special item untuk dibawa pulang ke Korea. Haha. Kelakar la diaorang ni. Dah la suka gelak kuat-kuat, sebijik macam dalam drama korea tu. Memang karektor orang Korea macam tu agaknya.

Tak lama lepas tu kami menyaksikan sekumpulan kelawar keluar dari pintu gua rusa, banyak gila! kemana la agaknya kelawar-kelawar tu nak pergi? Sekali pandang dari jauh nampak macam burung. Kelawar di situ mungkin spesis kecik.

Penjelajahan untuk hari ke-5 berakhir di sini. Kami balik ke chalet dah malam. Pada mulanya saya ada Night Walk, tapi oleh kerana dah lewat, hari pun hujan, jadi tak payah lah nak bernight walk. Jalan kaki balik ke chalet malam-malam ni pun dah boleh anggap macam night walk lah. On the way nak balik tu scary sangat sebab cuaca gelap. Kami jumpa ular di pertengahan jalan, nasib baik ada guide tangkap ular tu. Semasa berjalan dalam gelap tu saya langsung tak pandang kiri kanan, pandang depan je. Tak berani weh nak pandang tempat lain. Huhu.

Bersambung...

Kay said...

Melinau Gorge

naimisa said...

kelawar pergi ronda-ronda lah.

Anonymous said...

baju hujan dah mcm wonder girl punya kumpulan lah plak.. cantik juga Mulu ni ye

Julie Shahril said...

kay: ok,bgus ko tulis note kan.

naimisa: agaknya la..ronda2 cari mkn.

kerul: aku rasa cam alien,bkn cam wonder girl..hehe...mulu cantik,tp masa terhad,x puas amek gmba....kalo bateri kong lagi bengang.adoi

Kay said...

aku nak amik gambar kita pakai baju hujan nak masuk contest... hheheeheh

Anonymous said...

menariknyer...bile la dpt gi sane..

cinta said...

blog ni patut dpt sponsor tourism malaysia la.

Julie Shahril said...

kay: ko mmg gila contest..:)

hawe: tggu baby besar sket, pegi lah...nice.

Cinta: hehehe..bertuah kalo ada sponsor..