Monday, July 6, 2015

DIY : sarung bantal : tempat mainan

Semalam aku fikir-fikir apa nak buat sebab bosan. Aku pun teringat pernah terjumpa dalam internet kerja-kerja craft yang boleh kita buat menggunakan bahan-bahan terbuang atau bahan yang dah tak pakai, contohnya t-shirt lama yang dah tak muat atau dah lusuh.

Mari kita buat sarung bantal dari t-shirt!

Aku pun bongkar t-shirt yang aku rasa aku tak nak pakai dah, lalu terjumpa t-shirt Hard Rock Cafe ni. Macam sesuai je nak buat sarung bantal.

Bahan-bahan:
T-shirt lama
gunting
jarum
benang
bantal kecil

Aku tak snap pulak gambar ketika aku sedang potong dan jahit. Tapi kaedahnya sangat mudah. Ukur je bantal tu, letak atas t-shirt dan potong, kemudian jahit. Aku jahit tangan je, gigih.


 tadaa...siap dah sarung bantal hard rock cafe
sarung bantal ini dijahit terus, tidak menggunakan zip

 bahagian bawah aku buat ropol-ropol sket


Kemudian, aku buat pulak tempat letak mainan ni. Menggunakan bahan-bahan terpakai dan terbuang juga.

Bahan-bahan:
Baju lama
shawl lama
kotak tebal terbuang
penebuk lubang
gunting
gam

 ini bukan mainan si debab tu..
tapi props masa aku kawen

 yang ni memang mainan dia


Semua idea ini aku dapat dari internet, google je DIY craft, macam-macam boleh buat dengan bahan-bahan terbuang aje. Kreatif diaorang kan.

Aku dah obses dengan DIY craft ni.

No comments: