Friday, April 21, 2017

Pandang-pandang, jeling-jeling

Ada satu hal yang aku musykilkan dan hal ini sebenarnya aku tak suka.

Kalau aku keluar bawa anak-anak kecil yang mana sorang berusia 5 tahun sentiasa tak duduk diam, dan sorang lagi baru berusia 4 bulan yang sekejap-sekejap merengek nak susu, maka akan bergema lah suara mereka berdua seantero alam.

Contoh paling mudah. Si kecik aku Rayqal menangis nak susu. Lokasi ketika itu ialah didalam sebuah restoran. Aku akan mengambil masa sikit nak pakai nursing cover, buka zip/butang baju, amek Rayqal, pangku dan bagi dia susu. Tapi kita tak boleh expect baby itu akan terus senyap dan menghisap susu dengan diam. No.

Rayqal ni sama perangai macam abang dia, kalau dia nak susu, memang tak menyabor. Bila dia dah meraung, akan ada orang-orang sebelah jeling-jeling, pandang-pandang macam aku buat jenayah besar dalam restoran tu. Ada yang pandang siap sengih, sengih sebab aku aku tak tahu. Ada juga couple yang pandang, pastu bisik-bisik, pastu senyum.

Hello, aku buat salah besar ke? anak aku menangis nak susu je kot.

Kenapa mesti nak pandang macam aku buat salah?

Ini lah yang berlaku masa aku pergi Cameron Highland haritu. Aku cakap kat husband aku.

"Kenapa semua orang pandang macam kita ni buat salah besar? Rayqal menangis nak susu je, itu pun nak pandang. Apa mengganggu sangat ke suara budak menangis ni sampai nak bisik-bisik"

Bila kejadian macam tu, aku sebagai ibu yang nak handle anak akan rasa tak selesa. Tolong jangan pandang aku dengan pandangan seolah-olah aku bersalah dan tak patut bawa anak ke situ. Tunggu kau ada anak esok baru kau faham.

Sebab itu sekarang, bila aku berada di tempat orang ramai, kalau aku dengar dan nampak budak mengamuk atau menangis, seboleh-boleh aku tak nak tengok. Tengok sekilas je, pastu buat lah hal sendiri sebab aku faham perasaan ibu itu macam mana. Malu tau bila orang pandang dengan pandangan annoying macam tu.

Siapa suka anak mengamuk kan.



3 comments:

cinta said...

Mereka blm tau langit tu tinggi rendah. Hehe.

Kay said...

aku pun biasa kena jgk tapi aku buat bodoh je... paling2 pun aku ckp kuat skit "maan la mak pak korg ni?' hahahaha

tapi aku paling menyampah bila org sound... cth kat pasar malam jalan tar, tiba2 budak nangis, ada org sound, "anak dah teriak menangis tu tak reti nak balik ke?"

ko tau ke kenapa budak tu nangis? jangan menyibuk boleh? kalau sakit telinga jangan pergi jalan tar, jangan duduk kat org ramai, duduk sorang2 boleh?

Julie Shahril said...

siti: takpe, masa mereka akan tiba suatu hari nanti

kay: eh eh boleh pulak sound2 mcm tu. anak kita teriak nyusahkan dia ke? ada kita suruh dia pujuk....haishhh geram pulak aku.