Thursday, April 27, 2017

Persahabatan dan hutang

Bercakap dengan 2 orang kawan mengenai hutang dan sikap manusia. Aku belajar sesuatu.

Kawan 1 berkata: Julie, kawan-kawan kita dulu dah tak sama, dulu lain sekarang dah lain. Mereka dah berubah. Dulu memang baik, tapi bila masuk bab duit, perangai orang boleh berubah.

Kawan 2 berkata: Dalam persahabatan, kalau boleh elakkan pinjam meminjam. Susah macam mana pun, jangan pinjam duit dengan kawan baik sendiri, sebab at the end, akan timbul gaduh dan tak mustahil bermusuh.

Kalau setakat hutang 20-30 ringgit tak jadi hal. Aku pun selalu berhutang dengan kawan, dan kawan pun selalu berhutang dengan aku. Tapi kalau dah masuk jumlah ribu riban, puluh ribu...benda ni dah jadi perkara berat yang perlu kita ambil tindakan wajar. Tindakan itu pula perlu berhati-hati supaya pihak sana tak kecik hati. Susah kan permainan hutang ni. Nak minta hutang, kena karang ayat, kena cakap berlapik, kena fikir 10 kali. Aku bukan berfikir 10 kali, tapi aku dah berfikir dan menunggu selama 2 tahun.

Tapi, ini lah pengajaran untuk aku. Aku bercakap secara general, bukan nak aibkan sesiapa. Untuk peringatan bersama.

Jangan kerana hutang, persahabatan tercalar. Bergaduh dengan orang yang kita tak kenal dengan bergaduh dengan kawan yang kita dah kenal lama, perasaan sakit tu tak sama.

Bila kita terlalu berlembut, kita dipergunakan. Bila kita berkeras dan bertegas, orang kata kita tak ada hati perut. Kesimpulannya, kita ini nak jadi manusia yang macam mana lagi?

Penat kan jadi orang dewasa. Bestnya jadi bayi, tak payah fikir masalah pun. Tahu-tahu bangun tidur minum susu, lepas tu tidur balik, lepas tu bangun lagi, berak.

Hehehee...



1 comment:

cinta said...

Jadi bayi ibarat waktu subuh. Subuh tak lama, sekejap je.
Kita skrg waktu zohor kot. Hee..