Monday, February 19, 2018

Keras hati

Ramai orang rupanya keras hati, susah nak melafazkan perkataan maaf. Aku cakap sama husband aku, soal adik beradik tu, biarkan mereka dengan keputusan mereka, yang penting hubungan dengan Ma dan Abah baik.

Yang dikatakan 'adik beradik' hanya lah waktu kita kecik saja, waktu gonjeng-gonjeng comel-comel bergelak sakan. Bila masing-masing dah besar, mereka ada kehidupan sendiri, ada kerjaya sendiri. Mereka dah besar, tidak boleh diatur kehidupan mereka, malah tidak boleh 'ditegur' kalau melakukan kesilapan.

Menegur kesilapan mereka ibarat mengishtiharkan perang. Pusing-pusing, kita jugak yang disalahkan. Pusing-pusing, kita juga kena hentam.

Bila aku pandang Zhareef dan Rayqal...

Korang berdua ni akan kekal rapat sampai tua kah?

Harap-harap kekal lah.

Air dicincang tidak akan putus, tapi air batu boleh putus pecah berderai. Jangan jadi air batu, sedap diminum, tapi banyak kesan buruk.

Suatu hari, aku terdengar tazkirah dari Dato Fadzilah Kamsah di radio Sinar (ye aku dengar Sinar FM nakkk..).

"Yang dikatakan hubungan silaturrahim itu ialah hubungan sesama adik beradik. Kalau putus hubungan adik beradik bermakna kita dah putuskan hubungan silaturrahim"

"Hubungan dengan orang lain (contoh: dengan kawan-kawan), itu adalah ukhwah"

Fadzilah Kamsah ni macam tau-tau jer gelodak jiwa aku laki bini. Hehehe.



No comments: