Showing posts with label Hatyai. Show all posts
Showing posts with label Hatyai. Show all posts

Wednesday, February 18, 2015

Hatyai lagi

Kali ke-2 aku ke Hatyai, naik ferry dari Langkawi. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit kalau tak silap. Sebenarnya tak ada tujuan apa pun aku ke sini, kebetulan kawan aku nak beli barang kat sana, dan mereka mempelawa aku ikut sekali.

Jadi aku anggap ini macam short holiday lah.

 tak sah pegi hatyai tak minum teh air special ni
sangat sedap, tengok lah warna dan kepekatannya. just nice masuk dalam tekak. tahap kemanisannya memang ngam-ngam, tak terlalu manis, tak tawar....just nice.

 kemudian macam biasa...isi perut di restoran Chekkar.

Sebelum membeli barang, kami ke Ice Dorm dulu. Sorry aku lupa harga tiket sebab aku serah duit pada kawan aku dan dia yang beli tiket. Suhu dalam Ice Dorm ni -20 deg C.

Mula-mula masuk kitaorang maintain lagi amek gambar bagai. Kejap lagi dah kejung urat saraf. Budak debab tu dah menangis tak selesa dan takut. Budak tu memang macam tu.

 boleh la untuk bawak anak-anak, dan nak rasa kesejukan melampau kutub utara.



Kami stay di Wungnoy Hotel. Bilik ni berharga rm100 saja, selesa dan bersih. Kemudahan macam biasa, ada flat screen tv dengan channel Astro yang banyak, freezer, mineral water dan sedikit makanan, tapi makanan tu kalau makan kena bayar. Hahaa.

 lobi

Wungnoy Hotel

Makanan tu kalau nak makan kena caj ok, bukan free. Tak makan pun takpe sebab aku pun tak tau halal ke tak. Air mineral je free.

Suasana pagi berdepan dengan hotel.

 cable elektrik kat sini memang serabut mata memandang. Tengok lah tu...berselirat sungguh!

 ye ada kereta Malaysia, kereta kembara. Depan tu teksi di sini, comel kan.

 hotel kami belah belakang, tempat park kereta


Thailand terkenal dengan makanannya yang enak-enak. Aku suka Thai food. Selain dari popularnya pulut mangga yang memang sedap, aku buat pertama kalinya makan pulut ayam. Ada sedikit aneh bila dengar pulut makan dengan ayam goreng. Tapi percaya lah, memang sedap.

 kawan aku memperkenalkan kami dengan pulut ayam yang enak ini.
pulut ini dimakan bersama ayam goreng rangup dan ditabur dengan bawang goreng. Ada sedikit sos thai untuk mencicah ayam. Semestinya halalan toyyiban.
Sedap!

Tahun lepas semasa ke Hatyai aku bersarapan pagi di gerai ini juga. Kali ini aku bersarapan lagi di sini. Aku dan suami sangat suka makan roti canai ini. Roti canainya sangat sedap, lembut dan lemak. Walaupun saiznya kecik, tapi enak. Aku suka makan dengan susu pekat manis. Ada kuah kari dan kuah dhal, tapi kuahnya rasa agak pelik.

Tanpa segan silu dan kekononnya fefeeling blogger tegar, aku snap gambar pembuat roti ni. Semua perempuan yang buat.

 Ini lah gerai roti canai, tempat aku bersarapan. Selain dari roti, masyarakat di sini suka makan nasi berlauk pada waktu pagi.

Kami singgah di Home Pro. Ok, aku gila masuk sini. Kau bayangkan macam budak-budak dapat masuk kedai mainan, semua benda dia nak. Macam tu lah aku. Sapa-sapa nak beli barang rumah dari sekecik-kecik benda sampai ke sebesar-besar benda, semua ada di sini dengan harga yang berpatutan dan murah.

HomePro...i'll be back ok.

Satu hari saja aku di Hatyai, petang kami dah gerak balik ke Langkawi, seterusnya kembali ke pangkal jalan ke KL.




Wednesday, May 21, 2014

Thailand Road Tour episod 4: Hatyai

Destinasi keempat : Hatyai

Perjalanan dari Phuket ke Hatyai adalah perjalanan yang paling jauh iaitu 6 jam. Kami tiba di Hatyai lebih kurang pukul 12.30 tengah malam.

Sebelum check-in hotel, Kiddy dan Aida ajak supper.

Trip aku kali ni adalah trip makan.



 kami lepak di gerai-gerai ini, minum teh tarik

 dan makan pancake banana

dan juga udang galah
udang galah ni beli di gerai lain, bukan di gerai yang kami lepak ni

tak...kami tak stay di hotel ini
Kiddy cuma bagitau 2 tahun lepas hotel ini pernah kena bom

 kami stay di hotel ini
Golden Crown Hotel, rm103/night
nak check-in hotel ni kena tinggalkan passport
hotel-hotel lain takde pulak suruh tinggalkan passport
maka, aku tinggalkan passport aku..1 bilik wakil sorang je,
Kiddy tinggalkan passport dia jugak

 bilik yang selesa


.
.
.
Esoknya, kami ke Chang Puak Camp, nak naik gajah.

Pertama kali nak naik gajah, excited. Kiddy dan Aida dah pernah naik, diaorang taknak naik dah, sakit badan katanya.

"Korang la naik, rasa la sendiri macam mana naik gajah"


tiket berharga rm50 (500 baht seorang)
budak bawah 2 tahun free.

Maka, bergerak lah gajah lenggang lenggok. Oleh kerana takde orang nak tolong amek gambar kami bertiga atas gajah, masa ni lah nak berselfie.

Mana Zhareef?

.
.
.
.


 Zhareef ada....dicelah-celah kami berdua. Hehehe
kesian dia kena kepit,
kalau tak kepit takut dia jatuh

 begini lah kedudukan kami atas gajah

 kami dapat gajah yang ada anak kecik,
anak gajah ni pulak mengikut je ke mana ibu dia pergi,
sebabnya anak dia masih menyusu...
yang kelakarnya...tiba-tiba mak gajah ni berenti berjalan..
si gembala gajah tu kata...stop for a while..
anak gajah nak menyusu..
kihkihkih..


Apa perasaan naik gajah?

Best tapi memang betul la kata Aida, badan sakit-sakit sikit.

Ngeri pun ada sebab rasa terhuyung hayang macam nak jatuh.

Dalam hati duk pikir, macam mana la kalau gajah ni tiba-tiba badmood mengamuk?

Mintak sisih.

Aku baca doa disepanjang perjalanan tu, takut ok.

 ni dah nak sampai semula di tempat mula-mula naik tadi
ada pondok-pondok kecik tempat pekerja berehat

ehemmm...
masa dah nak sampai, si gembala gajah ni terus turunkan topi dia..
mintak tips..!!
hehe...
bisnes ok...

 lepas tu kita boleh beli buah pisang untuk bagi gajah makan..
kemain berebut anak beranak ni makan pisang..

sebelum balik...makan buah dulu, disediakan oleh staf tempat ni

Then, kami singgah di Hatyai Ice Dome. Tempat ni kalau malam cantik, ala-ala macam kat I-City la, berlampu-lampu. Kalau siang takde la lawa mana. Saja singgah kejap sebelum bergerak balik ke Satun. Plan asal memang nak balik Satun hari ni, amek ferry petang balik ke Langkawi.

Tapi ada kejadian lain menyebabkan plan kami gagal. Nanti aku cerita.

 ada minion jugak

 ada semut

 dan ultraman..
segala spesis ultraman ada kat sini

kalau malam semua benda-benda ni berlampu..

 Kemudian, kami pergi shopping di plaza
kat sini kena pandai tawar menawar lah..

 Dah tengahari....apa lagi...
makan!
ini tauhu telur masak sos tiram

 menu wajib..
Kensom

kami makan disini..
Maroc


Masa untuk kami shopping dan makan sangat terhad sebab kami mengejar masa. Kami perlu sampai ke Satun sebelum pukul 4.00pm sebab ferry terakhir adalah pukul 4.00pm.

Dalam perjalanan ke Satun, tiba-tiba aku teringat...

Mana passport aku..??

Sah, passport aku tertinggal di kaunter receptionist hotel Golden Crown. Sepatutnya masa check-out, diaorang kena pulangkan balik passport tu.

Muka aku dah pucat.

Kiddy pun langsung tak ingat pasal passport dia.

Kami kena patah balik ke bandar Hatyai.

dan waktu itu bandar Hatyai dah kena bom!

Masa bila bandar Hatyai kena bom?

Masa kami tengah makan di Maroc tadi..!!!

Lokasi tak jauh mana...berapa ratus meter je dari tempat letupan berlaku.

Di belakang Plaza tempat kami shopping pun berlaku letupan.

Ada 5 biji bom, 3 biji dah meletop.

Ada 2 biji lagi belum meletop.

Berani nak stay lama-lama kat Hatyai?

Tak nak!


Nak ke tak nak...kami kena patah balik untuk amek passport. Dalam kereta semua duk menyumpah-nyumpah kat staf hotel. Apasal diaorang tak pulangkan semula passport kami, dan kenapa la kami pun lupa pasal passport?

Ah, benda dah nak jadi kan.

On the way ke hotel, dari jauh kami nampak kepulan asap bekas letupan bom tu. Walaupun nampak dari jauh tapi tetap ngeri.

Orait. Sampai saja di hotel, Sahak pegi amekkan passport kami dan sempat juga dia marahkan staf kat situ. Hehe. Aku risau takut passport hilang aje. Alhamdulillah, selamat passport kami.



Bila plan A gagal, kita buat plan B.

Plan B ialah...kami terpaksa tidur 1 malam di Satun. Nak balik Langkawi dah tak sempat, ni semua kes tertinggal passport. Dah alang-alang memang tak sempat nak naik ferry, berjalan-jalan lah kami ke Samila Beach, Songkhla. Hatyai terletak dalam wilayah Songkhla.

Tak pasal-pasal kami semua datang ke Samila Beach tengok patung mermaid ini. Sejarah mermaid ini, ada cerita mengatakan zaman dulu ada ikan duyung yang menyikat rambutnya di atas batu dengan sikat emas, lalu terserempak dengan seorang nelayan. Duyung ini lari berenang ke laut semula. Nelayan tadi menunggu dan terus menunggu.

Ada cerita lain pulak, suatu ketika dulu, kecoh mengatakan ramai orang kampung mendengar suara duyung menangis, dia menangis sebab apa aku tak pasti pulak.

Ok, aku confuse nak panggil duyung ni 'seekor' atau 'seorang'.


Ini Pantai Samila di Wilayah Songkhla. Dulu, Songkhla dikenali dengan nama Sing Lha. Tempat ini dahulu terkenal sebagai pusat pelabuhan dan perdagangan laut dimana pedagang dari India, Parsi dan Arab datang berdagang dan bertukar-tukar barang. 

Songkhla ini juga adalah sebuah bandar Kerajaan Melayu lama Langkasuka, dizaman Srivijaya telah berada di bawah pengaruh kekuasaan Thai sejak abad ke-18.

Pantai Samila ini berada di Laut China Selatan, bukan di Laut Andaman yang cantik membiru tu.

sejarah Songkhla

patung kucing dan tikus


Ada sejarah jugak patung ni. Zaman dulu kononnya ada seekor anjing, kucing dan tikus belayar dalam sebuah sampan milik seorang pedagang cina. Mereka mencuri bola kristal lalu berenang melarikan diri, tetapi lemas. Kucing dan tikus mati lalu menjadi sebuah pulau di tasik Songkhla, anjing juga mati lalu menjadi bukit yang bernama Hin Khao Tang.

Memang ada pulau berbentuk kucing dan tikus kat belakang tu...tapi dari angle mana nak nampak bentuk kucing dan tikus tu aku tak sempat  nak kaji.

Di tepi pantai Samila ada orang jual benda ni.

Apa ni?

Ini telur ayam yang dah nak jadi anak ayam.

1st time aku tengok benda ni.
.
.
.
.
.


Hari dah hampir gelap. Kami perlu balik ke Satun.

Tidur Satun lagi 1 malam.

Sebelum tu, aku tunjuk gambar bandar Hatyai yang kena bom, sumber dari kawan Kiddy.



.
.
.
.
.
.

Jumpa di Satun nanti!