Thursday, May 7, 2009

Diet - how to do it?

Most of my colleagues in my office are on dieting programme. They took slimming juice 'Mate 5' from Herba Prima Marketing product, formula by Dr. Che Rozmey Che Din. I started my diet programme 3 years ago during I was in Perlis. I am not remember my weight on that time but I think it's almost 60kg. I target to reduce 5 kilos and I did it slowly, and it was successful. Then, I talked to myself; "Oh..I think I want to reduce my weight another 3 kilos. I want an ideal body weight about 52kg". I did it again, and it was successful! Thanks God. How do I reduce my weight without taking any other supplements or slimming juice?Yes, I never take any slimming juice because I don't have an extra money on that time. I was a student at university and I didn't spend money to buy slimming/diet juice. So I just control my food intake everyday.

MORNING - Breakfast
I took 1 or 2 slice of gardenia bread, but don't take white bread. Please take high fiber bread. You can eat with mayonnaise or sardine or tuna or what ever you want like telur hancur.Sedap! Then drink a cup of milk or nescafe or milo.

AFTERNOON - Lunch
I still take a nasi campur, but the quantity of nasi haruslah dikurangkan. I just take 3/4 of rice with lauk pauk like ikan masak asam (macam asam rebus), sayur and sambal belacan. Jangan ambil ayam, lebihkan pada ikan dan sayur. Yang paling penting ialah kuantiti nasi. Mula-mula saya kurangkan kepada 1/2 pinggan, then lama-lama saya cuma ambil 3/4 pinggan saja. Jangan ambil lauk yang oily, lebihkan pada yang rebus-rebus, ulam-ulaman dan sup. Adalah lebih baik makan buah terlebih dahulu sebelum menjamah nasi.

NIGHT - Dinner
I don't take a heavy dinner. Just a simple menu like vegetable soup or 2 slice of gardenia bread (eat it with mayonnaise or tuna). Kadang-kadang saya cuma minum milo atau nescafe atau nestum.

Tip saya mudah. Jangan makan malam yang berat-berat kerana selepas kita makan malam biasanya kita tidak melakukan aktiviti yang banyak. Oleh itu lemak dan kalori tidak terbakar dengan banyak. Sebab itu berat badan mudah naik. Jadi elakkan makan malam yang sarat dengan kaborhidrat dan lemak. Cuba latih diri untuk merehatkan perut dari memproses makanan yang berat-berat. InsyaAllah kita akan dapat berat badan yang ideal seperti apa yang kita inginkan. Percayalah, saya sudah melaluinya dan saya berjaya.

Tetapi jika ingin mengambil apa-apa supplement seperti jus diet, itu tidak salah. Cuma kita harus mendisiplinkan diri dengan mengawal jumlah makanan yang diambil setiap hari. Kira kalori setiap makanan yang diambil dan kira juga berapa kalori yang tubuh kita perlukan. Jangan makan lebih daripada apa yang tubuh perlukan, jika terlebih itulah yang mendatangkan kegemukan atau obesiti.

One more tip, rajin-rajinkan diri anda melakukan senaman paling tidak pun berjoging 2 kali seminggu. Jika dapat joging setiap hari itu lebih baik. Jika malas berjoging, memadailah dengan berjalan kaki. Yang penting setiap pergerakan itu mengeluarkan peluh dan dapat membakar kalori. Ia bukan saja untuk mengurangkan berat badan tetapi juga bagus untuk menjaga kesihatan dalaman tubuh seperti jantung.

So don't give up if you think your weight is still at the same point. Rasa macam dah kurang makan, tapi kenapa tak kurus? Mungkin cara berdiet yang di amalkan itu silap. Diet tidak bermaksud tidak boleh makan. Diet ialah kurangkan atau kawal jumlah makanan, bukan tidak boleh makan langsung. Sebab itu ramai yang tidak berjaya kerana mereka mengamalkan diet yang salah. Tubuh kita masih memerlukan makanan berkhasiat seperti karbohidrat, protein, kalsium dan sebenarnya tubuh kita tetap memerlukan lemak dan gula cuma bukan dalam kuantiti yang banyak. Jika dalam tubuh kekurangan gula, kita akan pengsan.

Kepada sesiapa yang ada keinginan untuk menguruskan badan, I wish you good luck. Don't give up. Percayakan diri sendiri.

2 comments:

Kay said...

bagus laa tips nih :)

skrg diet aku ke laut!

Julie Shahril said...

kay: aku dh x amalkan sgt pon...kdg2 main bedal aje...tp kena beringat jugak.