Friday, July 2, 2010

peristiwa 1

Saya teringat satu peristiwa di bus stop Tmn. Pelangi, JB. Lama dah, tahun 2000 kalau tak silap. Saya bersiap utk ke kelas. Terkedek2 jalan kaki tunggu bas. Tak ingat pulak waktu tu pagi ke tengahari. Saya bukan sorang, tapi ada 2-3 kawan lain. Sampai di bus stop saya nampak ada sorang lelaki berbangsa cina duduk di situ. Mungkin tengah tunggu bas jugak lah. ok, fine.

Saya berdiri depan lelaki cina tu. Saya lupa muka dia mcm mana tapi dia agak berisi. Bukan gemuk tapi berisi. Tengah syok berdiri sambil kontrol cun tunggu bas, tiba-tiba sayup-sayup saya dengar lelaki tu cakap...

"Islam is a pig"

Saya cuba-cuba tadah telinga lagi. Betul ke apa yg aku dengar ni? Oh...mungkin aku silap dengar, maklum la pakai tudung telinga ni terkatup sket, ditambah lagi dgn bunyi enjin kenderaan yg bising. Untuk kali kedua saya dengar lelaki itu cakap ayat yg sama. Sah, aku belum pekak.

Badan saya jadi menggigil. Tapi saya tak pasti kenapa saya menggigil. Gigil marah ke gigil takut. Actually ada lagi ayat yg keluar dari mulut lelaki cina tu, ntah apa yg dia bebel pun saya tak tau. Saya buat bodoh jela. Saya jeling kawan kat sebelah. Diaorang pun buat bodoh. Diaorang tak dengar ke apa yg lelaki cina tu cakap? Mungkin memang diaorang tak dengar. Yg saya pulak, waktu tu sgt naif. Tak berani langsung nak bersuara. Biarkan saja lelaki tu membebel. Mungkin dia salah seorang manusia yg bencikan Islam.

Sampai skg saya ingat peristiwa sadis ni. Masalahnya, nape dulu saya begitu takut nak bukak mulut? Actually dulu memang aku penakut pun. Kan bagus kalo saya boleh jawab gini:

"Excuse me, I think you are pig, because you eat pig"

Hebat tak jawapan tu? Hahaha.



Note: Islam tak mengajar umatnya mengutuk agama lain.

5 comments:

blurr33 said...

aku rasa lelaki cina tu mesti bila dia pikir balik mesti dia menyesal cakap mcm tu.. dia cuba nak provoke ko, tapi ko tak layan..
last2 mesti dia pikir balik, dia yang nampak tak betul..
mesti dia tak lena tidur sbb benda tu.. moga dia dapat hidayah Allah SWT.

kadang-kadang benda yang keras ni, tak semestinya kena lawan dengan yang keras jugak..

cinta said...

kesian kat dia. moga dpt hidayah.

j.u.l.i.e said...

kam: ye..ye..nsib baik aku x kuar ayat2 petir kt dia kan, ada hikmah jugak aku diam..

siti: mmg masa tu nmpk dia mcm x btol, dia tensen bini lari kot...

mrs.ecam said...

klu aku pong aku diam jek...bkn sbb pe...tkot kang klu kt lyn or mrh die tetibe die hunus lak pisau ke...gunting kt perot kt...haa x memasal...lg 1 rsnyer aku x ckp ilmu lg nk berdebat tentang islam....huhuhuhuhu..doakn jekla smoga die dpt hidayah msk ISLAM n knal sndri ape itu islam..kn

j.u.l.i.e said...

rozi: aku pon cetek ilmu nk berdebad ni, sbb tu aku rasa ada baiknya aku diam kan...