Friday, January 28, 2011

Mulu - day 6

Hari ke-6 adalah hari terakhir saya di Mulu. Aktiviti terakhir hari ini ialah Canopy Walk. Masa ni kalau nak pakai track suit boleh, nak pakai jeans pun boleh. Saya pakai jeans sebab malas nak salin baju dah. Hari ini saya rasa muka saya tak bermaya, pucat dan tak cukup tidur.

Canopy walk adalah aktiviti santai melihat flora dan fauna yg ada di sekitar Mulu Park. Kami dibawa oleh senior guide Mulu Park iaitu Sierra (betul ke ejaan nama dia?). Layanannya baik, rasanya dia antara guide yang patut dipuji kerana amat peramah dan tak sombong.

Saya tak tahu nak cerita apa sangat untuk last day ini kerana saya tak dengar sangat penerangan Sierra, saya jalan kat belakang membawa diri bersama kamera, melayan blues sorang2 sambil merakamkan gambar yg dirasakan menarik. Jadi takde cerita sangat utk diceritakan. Walaubagaimana pun aktiviti ini menarik kerana Sierra banyak menerangkan tentang tumbuh-tumbuhan di situ walaupun saya tak dengar sangat.

morning after breakfast, waiting for canopy walk

signboard to canopy walk. tak tahu lah kenapa saya suka sangat amek gambar signboard.

antara tumbuhan yg ada di hutan Mulu ini. Jangan tanya ini bunga apa sebab saya memang tak dengar apa penerangan Sierra.

ulat bulu, cantik tapi gatal...

cacing berkepala lebar, apa ntah nama dalam sainstifiknya....lupa.

orkid

kenapa daun ini berlubang? ada sebabnya. Tanya Sierra.

bunga yg saya tak tahu nama apa, bongok je kan...syok sendiri pegi canopy walk ni.

bunga lagi..

buah ditebuk semut..hehe

Ini lah Sierra

us in front of the big tree

jambatan gantung

boleh buat cover album gambar ni

with our certificate, we must pay RM5 for cert.

Ada beberapa keping gambar yg saya curik dari album Nurul, letak kat sini. Credit to her. So now I want to make the conclusion for overall 6 days activities here.

My conclusion:
Happy! enjoy! Paling puas hati dapat panjat Pinnacles. Itulah kepuasan yg sebenar. Perasaannya lebih kurang sama ketika saya berjaya menawan puncak Gunung Kinabalu tahun lepas dan insyaAllah this April, saya akan ke Kinabalu untuk kali kedua. Sepanjang berada di Mulu, ia mengajar saya erti kerjasama diantara semua sahabat, masak bersama, makan bersama, saling ingat mengingati, bantu membantu dan berkongsi rasa derita disepanjang pendakian ke puncak Pinnacles. Derita yg kami rasa untuk ke Pinnacles hanya Allah yg tahu, tetapi selepas balik ke KL dan mengenang kembali detik-detik itu, terasa rindu pulak. Akan dapat kah saya merasa lagi detik-detik macam itu?

Honestly, saya sedih nak meninggalkan Mulu. Saya ni memang cepat touching..haha. Ada kenangan di sana yg tidak ada di tempat lain. InsyaAllah, jika di izinkan Allah, mungkin suatu hari nanti saya akan kesana lagi.

So, kepada sesiapa yg mempunyai niat untuk ke Mulu dan Pinnacles, harap-harap boleh membuat persiapan rapi. Jangan jadi macam saya, takde exercise apa pun. Padan mukaku.

Tamat la sudah kisah Mulu.



--------END--------

5 comments:

Anonymous said...

thanks Julie!

Gerb said...

cacing tu macam ular

Julie Shahril said...

whooz: sama2...

miza: sbb aku zoom kot, tu nmpk cam ular.

Kay said...

nak ke Mulu lg yek? jadi tukang jaga beg yek? hihihih

Julie Shahril said...

kay: tak lah...tukang masak korang!