Monday, February 21, 2011

the beauty of nature in Tabur Hill (Bukit Tabur)

My friends 'Geng Gunung' and I was planning to go to Tabur Hill, Taman Melawati last Saturday. Actually this is very short discussion planning through facebook and email. Alhamdulillah, our journey was successful. I have fallen in love with the beauty of nature in Tabur Hill so much.

I woke up late actually. Tuhan je la tahu macam mana gelabahnya saya bila alarm handphone tak berfungsi. Bangun, terus ke dapur buat sandwich, then mandi. Janji dengan Kay pukul 6.00am, tup-tup Kay pun lambat sebab ada sikit sesat, sempat lah saya solat subuh kat rumah. Tengah solat, telefon bunyi, saya tahu itu Kay. Dia dah sampai. Turun, jumpa Kay, beli sarapan kat depan rumah tu, tunggu Kay solat kat surau area rumah saya, then terus gerak ke tempat kejadian. Complete tak cerita aku untuk menerangkan mengapa aku lambat. Haha.

Kami sampai ke tempat kejadian lebih dulu dari yang lain. Janji nak jumpa kat petrol pump apa ntah, BHP kot, tapi semua tak perasan petrol pump tu kat mana, terus je gerak sampai ke Taman Melawati, area rumah besar gedabak, rumah orang kaya. Stop kat tepi rumah orang dan menikmati sarapan pagi dalam kereta.

Tak lama lepas tu Huz, Miza, Nurul, Fikri dan Uteh (selaku guide kami) sampai dan terus bergerak bersama-sama. I was so excited this time. Actually memang dah lama saya mengidam nak hiking kat Bukit Tabur ni. So Allah makbulkan impian saya ni. Syukur.

Tiba disana, briefing sekejap la dengan Uteh, then terus start hiking. Trail mostly batu-batu dan agak memenatkan lah. Mula-mula panjat je dah tercungap-cungap. Bila jadi macam ni, terus teringat Pinnacles. Semangat Pinnacles terus membara dalam hati saya. I can do it. Trek mula tak susah, cuma penat sebab angle agak tinggi. Jangan lupa tips makan chewing gum untuk membantu pernafasan. It's help!

Jalan sikit, dah nampak view yang tersangat cantik. Ya Allah...indahnya alam ciptaanMu. Terlalu cantik bagi saya selepas Gunung Kinabalu. This is the Dam of Klang Gate. Macam gambar dalam poskad.

the beauty of nature in Tabur Hill

..and we can see the KLCC and KL Tower from here

Teruskan pendakian slowly sebab sibuk snap gambar. Kami di khabarkan bahawa jalan turun nanti bukan jalan yg sama masa naik, so of course la kami tak akan jumpa lagi view ni masa balik kan, that's why kami tak lepaskan peluang untuk snap gambar.

"Hey, look at that, rumah Yusof Haslam"
We can see the house of one the famous actor/director in Malaysia, Yusof Haslam from here.

Same as Pinnacles, we have to climb the 90 degree angle to reach the top. Tak perlu ladder, guna 2 kaki, 2 tangan untuk memanjat sebab ada tempat nak pegang. Kat Pinnacles, batu-batu licin, takde tempat nak pegang, that's why kena guna ladder. Best! Tapi ada satu tempat yang agak mencabar tu saya mengelat guna jalan lain yg lebih mudah sebab saya tengah pening masa tu, malas nak bermati-matian. Next time, I will try it.

Salah satu kesulitan yang entah ke berapa, pegang tali kuat-kuat, bawah tu gaung. Kena tengok dulu tempat nak pijak, jangan main pijak aje. Sempat lagi aku sengih kan..

Kami enam orang di salah satu puncak, siap ada bendera Malaysia lagi. Thanks to Fikri kerana snap gambar ni. Memahami betul dia. Oh ya, jangan lupa pakai sunblock ye sebab cuaca panas gila, kecuali kalau ada orang yang suka kulitnya tanned.

Salah satu gambar yang saya suka tengok, combination yang cantik dengan pokok hijau dan langit biru.

Kami sampai di satu kawasan macam dalam taman...sangat cantikkkkkkk. Masa ni la saya rasa terkilan yang amat sangat sebab tak ada kamera sendiri. Kameraku masih di hospital, tunggu nak operate. Jadi menumpang kamera orang la ye. Seriously, I like this place so much.

Berhenti rehat sekejap

Selepas bergambar sakan, kami berhenti makan dulu, mengisi perut yang lapar. Masa ni saya dah start sakit kepala. Ni la masalah aku turun temurun, dehydrated. Tak cukup air, tak cukup oksigen kat otak. Aku paksa telan sandwich untuk tidak membiarkan perut kosong dan telan 2 biji ubat dengan harapan akan hilang sakit itu. Air mineral dah nak habis. Peringatan untuk ke Bukit Tabur, bawa lah bekalan air yang banyak at least 1.5 liter or 2 liter.

Lepas siap makan, kami bergerak turun. Seperti yang saya mention tadi, jalan turun tak sama dengan jalan naik. Untuk turun, kami melalui trek yang kurang mencabar sangat, jalan tanah biasa melalui kebun-kebun. View tak cantik macam trek naik. Untuk kasut, pakai lah rubber shoes. Saya pakai hiking shoes, so rasa macam tak grip sangat memijak tanah tu. Tak selesa.

Masa balik ni pun sempat lagi berhenti bergambar di satu pokok yang bercabang-cabang ni. Terima kasih la kepada si tukang snap gambar yang sanggup memanjat pokok demi nak dapatkan nice angle. Terbaik.

What I want to say is...I want to come back here again. Tabur Hill is a nice place, beautiful nature view tetapi ia agak merbahaya dan perlukan pengawasan. Lagi-lagi dah ada rekod orang jatuh, sesat dan...meninggal pun ada. So kena berjati-hati dan pergi lah dengan guide. Thanks to Miza for introducing us the nice guider, Uteh. Becok betol mulut dia yer.

All pictures are taken from Whooz, Nurul and Kay. Credit to them.

Kay said...

batu-batuan tu sebenarnya tak berapa nak kukuh... alhamdulillah, kita semua selamat

joyahsport said...

ayunyer pendaki bukit berbaju biru itu...ihik..

Julie Shahril said...

kay: sbb tu ada org jatuh kot...bla tgk smula gmba2 tu mcm seram plak, masa panjat tak hengat...

joyah: biasa la...i sentiasa ayu...walau hujan ribut pun...wakakaka