Monday, May 30, 2011

training


Last week saya kena pegi training dari Isnin hingga Khamis di Prescott Metro Hotel, Kajang. Training yg santai tapi agak bagus. Tajaan dari Mara, all free of charge, semua orang suka. Saya dapat 1 bilik untuk tidur tapi tak tidur sana pun, just untuk rehat-rehat dan solat. Who cares, Mara nak bayar, kita redha je la...haha.

Objektif training tersebut ialah untuk melahirkan lebih ramai lagi juruteknik bertauliah dalam bidang servis aircond. Juruteknik? saya adalah orang yg paling tak ada kena mengena dalam objektif training ni, tapi sebab ianya bagus dan all FOC, so pegi aje lah. Kalau nak ikutkan saya tak layak untuk training ni sebab saya zero basic dalam bidang HVAC, tapi En.Suhaimi kata it's ok, datang je. Dan yg membuatkan saya nak datang sebab ada Kak Su, kalau takde dia korang upah aku 1k pun aku tak akan datang. 1k ok...kalau 100k aku datang kot. :)

Cerita pasal training ni, ianya bukan sekadar training duduk dalam bilik dengar ceramah, bukak buku dan baca, tapi siap ada test lagi. Peperiksaan terbahagi kepada 3 bahagian iaitu peperiksaan teori, oral dan amali. Teori mewakili 50 markah, oral 15 markah dan amali 35 markah. Aku rasa macam ambil exam SPM pulak.

Test teori macam main pondok-pondok sebab duduk dekat-dekat, boleh jeling-jeling dan cakap bisik-bisik. Haha. Oral pulak soalan semua org lebih kurang sama, terpulang pada kita la ingat ke tak apa yg dibaca dan diajar. Yg agak susah bagi saya ialah amali. Darah dah naik ke muka dah, langsung tak ingat macam mana nak sambungkan wayar merah biru kuning tu. Benci. Tapi nasib baik Kak Su ada, dan Wen pun baik hati bagi saya soalan mudah....terasa macam special pulak bila Wen kata....ok la, saya nak tanya soklan mudah je, tak payah susah-susah. Hehe. Dia tahu saya budak baru belajar. Macehhh.

Cerita pasal hotel pulak, sapa-sapa yg memang warganegara Kajang mesti la tahu Prescott Hotel tu kan. Saya baru tu lah dengar nama hotel tu. Everything okay, cuma food. Food tak best sangat tapi alhamdulillah dapat makan free terima lah seadanya.

Apa bagusnya training ni? kerana untuk membuka minda dan memberi pengetahuan bahawa betapa bahayanya penggunaan CFC yg terkandung dalam gas bahan penyejuk aircond yg kita gunakan hari-hari tu termasuk lah aircond kereta dan peti sejuk. Jadi lepas ni kalau nak tukar gas kereta tu bawak2 lah tanya kat org kedai tu jangan guna gas yg ada CFC. Kenapa CFC bahaya? kerana ia boleh menyebabkan lapisan ozon menjadi nipis, boleh menyebabkan barah kulit, katarak mata, rantaian makanan musnah dan pemanasan global. Jadi tak heran lah sekarang kita rasa cuaca macam dah tak menentu, kalau panas tu panas melampau sampai rasa nak pitam, baru duduk bawah cahaya matahari setengah jam dah terbakor kulit. Training ini juga mengajar cara-cara melakukan penyelenggaraan sesebuah aircond dengan cara yg betul dan selamat.

Terima kasih Mara kerana menganjurkan training ini, juga kepada Jabatan Alam Sekitar yg perihatin terhadap kesihatan bumi kita yg hampir musnah jika tidak dijaga.



No comments: