Thursday, May 12, 2011

zaman dolu-dolu

Bila aku ingat balik suka duka zaman jahil-jahil dulu, aku terpikir betapa bodohnya aku waktu itu kerana terlalu mengikut perasaan. Tapi kan, benda tu semua adalah kenangan. At least aku dah rasa kena lempang tu macam mana, kena maki tu macam mana, kena marah tu macam mana...bla..bla..bla.

Sekarang aku lebih positif. (Yeke positif?) Ye la kot. Dulu-dulu aku lagi jahat sebab suka berfikir yg blue-blue. Eh tak. Bukan blue, cuma kelabu-kelabu sket sebab kepala masih ditahap bullshit waktu tu. Aku boleh bergaduh dan mengeluarkan kata-kata keji tak kira tempat. Oh, statement ini terlalu eksklusif sebenarnya sebab aku tak pernah reveal kat mana-mana laman web sosial pun. Ok, itu zaman study yg agak bengong dan jahiliah. Sekarang aku lebih dewasa (konon). Aku lebih matang (sikit la...), kadang-kadang aku rasa adik aku yg berumur 8 tahun lebih muda dari aku itu lebih matang dari aku..(malunya..). Lebih malu bila adik aku yg ajar dan betulkan bahasa inggeris aku yang tunggang terbalik.

Zaman study diploma lagi jahiliah. Pergi tengok konsert, melepak kat leisure mall main game dari pagi sampai petang, tgk wayang 2-3 movie dalam 1 hari sebab aku dapat masuk free. Haha. Tu la untungnya ada kawan kerja kat GSC. Lepas tu suka hati mak bapak aku nak pegi kelas ke tak, suka hati aku nak buat assignment ke tak. Arghh...jahat tak terkata waktu tu. Perangai yg keji.

Itu zaman gelap. Zaman neolitik. Zaman kepala otak gonjeng yg suka bertikam lidah. Aku malu sendiri bila ingat balik. Kalau la memori tu boleh delete kan bagus. Tapi tak best pulak kalau delete, nanti tak boleh ingat kenangan yg meruntun jiwa raga tu. Ok, biarkan memori itu melekat di kepala otak ini. Sekurang-kurangnya aku ada modal nak bercerita dengan anak-anak aku kelak. Haha.

Ada seorang makhluk Allah yg juga kawan aku pernah bercakap tanpa tapis kat aku, dia kata aku ni macam mesin. Contohnya mesin kelapa. Kerjanya hanya untuk memarut kelapa, tak boleh nak buat kerja lain. Ye la kan, takkan mesin parut kelapa nak buat mesin perah air tebu pulak. Maksudnya, aku ni jenis orang yg tak boleh nak buat banyak kerja dan pikir banyak benda dalam 1 masa, kalau buat byk benda atau pikir byk benda nanti aku jadi makin bodoh dan ala-ala bengong. Auww..ermm..aku terkesima jugak waktu tu. Bernanah jugak telinga mendengarnya tapi aku terima kata-kata berapi tu dengan dada yg lapang. Sejak dari hari itu aku bertekad nak jadi multifunction machine. Hehe.

Bapak aku selalu marah aku, dia kata kau ni boleh tak jadi orang, jangan jadi robot. Haha. Ok la,aku nak jadi transformer.

Penat cerita pasal zaman jahiliah. Sekarang dah masuk fasa baru, alaf baru. Zaman petrol dah mahal dan gula naik harga. Zaman ini zaman tertekan. Ramai orang bunuh diri minum racun, terjun bangunan, toreh nadi sendiri kat pergelangan tangan dan macam-macam cara la untuk menamatkan riwayat hidup kerana tak sanggup nak hidup lagi. Zaman sekarang duit RM50 tu macam RM5 je. Bawak pegi pasar malam dah habis.

Tensen la cerita pasal tekanan ni. Meh la sini layan gambar-gambar aku diwaktu-waktu zaman jahiliah dulu. Jangan gelak sudah. Masa ni aku tak jaga penampilan. Ada jerawat batu kat pipi, kulit muka terbakor, rambut tak sikat...who cares.., janji happy.

lokasi: Universiti Tun Hussein Onn, masa zaman ni dikenali dengan nama KUITTHO.
aktiviti: bergotong-royong membersihkan kawasan universiti ini yg dilanda banjir teruk.
Zaman ni aku pakai cermin mata. Contact lens belum diperkenalkan, maklum la zaman jahiliah.


lokasi: Alor Setar, Kedah
aktiviti: main bowling bersama geng bas sekolah

sebelah aku tu Gee, cik mek ganu...

lokasi: Makmal Kejuruteraan Bahan, Unimap.
aktiviti: bertapa dalam lab siapkan FYP.
Ohhh...report FYP aku dapat A, saja nak mention...nak berlagak. Hehe.
Tu pun setelah puas di bambu oleh supervisor aku, Puan Alina.


lokasi: area Kangar
aktiviti: berbasikal sejauh 12km
tengok la muka masing-masing berkarat sebab terbakor termasuk la muka aku.


setelah tamat berbasikal sejauh 12km...
aku kayuh separuh jalan je...

separuh jalan lagi aku naik van...hahahahaha

lokasi: Langkawi
aktiviti: perabeh duit dengan keluarga


Huduh dah muka aku? Jawab jujur...

Aku rindu sangat zaman jahiliah aku kat Perlis dulu. Kebanyakan diaorang semua dah kawen, dah beranak pinak dah pun. Aku je terkinja-kinja lagi kat sini. Takpe, the time will come.

Bertemu dan berpisah adat berkawan. Semoga korang bahagia dengan kehidupan yg dilalui..huhu. Tetiba sedih pulakkkk.

No comments: