Monday, July 11, 2011

tulen vs palsu

Bolehkah saudara saudari sekalian membezakan yang mana tulen dan yang mana palsu tanpa melihat label 'Tiruan' dan 'Tulen' itu? We cannot differentiate it with our naked eye, we must do an analysis at laboratory to know whether this product is 100% original or fake!

Sama seperti produk diatas, kacang ni pun jadi mangsa penipuan orang-orang yg tidak bertanggungjawab. Entah berapa banyak agaknya saya telan kacang yg palsu (kalau terbeli yg palu la) . Macam mana nak bezakan sedangkan rupanya sebijik sama? takkan nak tenung sampai tembus? takkan nak bawak gi makmal check betul ke kacang ni ori? Damn!

Produk Olay pun jadi mangsa juga, saya rasa banyak lagi roduk-produk penjagaan wajah yang tak ori bersepah dijual di pasaran, cuma kita yang tak perasan.

Ni tak ada kena mengena dengan produk tulen ke palsu. Ini adalah kaedah rawatan alternatif menggunakan LINTAH yang berfungsi sebagai penyedut darah kotor, sesuai untuk mereka yang mengidap penyakit migrain, resdung dan yang sewaktu dengannya. Dari lintah tu kecik kurus sampai jadi gemok gedempol macam tu. Kakak ni kata dia start buat dari pukul 10.00 pagi, pastu saya tengok jam, oh skrg dah pukul 2.00 petang. Lamanya...

Baru tahu macam mana rupa SYABU. Macam kristal.



All pics are ORIGINAL taken by me from my unplanned visit to Hari Koperasi.

5 comments:

Anonymous said...

kicap cap kipas udang pun ada yg tiruan

NHA said...

Byk nyer lagi sbnr nyer... cuma kita2 ni ade mase ke nak aware benda2 mcm ni :-(

Julie Shahril said...

huz: kicap pon ada?..adoi

fiza@nurul: sbb x trpikir pon barang2 mknan mcm tu tiruan rupanya

Anonymous said...

ada julie. nak beza kena check kat penutup plastik tuh. ada bulat timbul dan tak de bulat timbul..

betul, tak terfikir makanan pun ada yg nak ciplak2

Mohd hafeez said...

Syabu