Friday, May 18, 2012

my pregnancy journal - week 17

Comel tak? budak kecik kan redha aje apa baju yang mak dia pakaikan. Ha..ha..ha..

Cerita lain..

Semalam pergi check-up. Minggu ni dah 17 minggu baby membesar dalam perut, persamaan dengan 4 bulan. Everything goes smoothly. Urine test, done. HB test, done. Blood pressure test, done. Saya sihat. Baby juga. Nurse bagi saya dengar bunyi degupan jantung baby, ada satu alat siap ada speaker membolehkan ibu dengar bunyi degupan jantung baby dalam perut. Bunyi jantungnya laju macam bunyi keretapi. Keretapi ok. Bayangkan lah sendiri bunyi keretapi macam mana.

Nurse bagi nasihat, begini bunyinya:
- Makan buah banyak-banyak, apa-apa jenis buah pon boleh, makan aje.
- Jangan makan ubat dengan air susu, nanti ubat tu jadi neutral, seumpama macam tak makan ubat.
- Pakai stokin waktu keje sebab urat-urat di kaki dah mula timbul sikit-sikit.
- Kekejangan kaki, sakit gigi dan gusi berdarah adalah perkara biasa berlaku pada ibu, dan itu semua disebabkan oleh kekurangan kalsium. Jadi banyak-banyak lah minum susu.

Saya tanya nurse:
- Ada kawan saya kata tak elok makan buah banyak-banyak, nanti baby banyak lendir, betul ke? Nurse jawab, takde lah...! benda tu semua tak betul, takde kena mengena makan buah dengan baby banyak lendir. Tolong jangan dengar cakap orang, dengar cakap nurse atau doktor. Satu lagi, jangan terlalu percaya pada fakta dalam internet kerana tak semua artikel dalam internet tu tepat. Kalau nak tahu info pasal ibu mengandung atau baby, better beli majalah atau buku atau bahan bacaan lain, jangan percaya sangat pada fakta internet.

Masa jumpa doktor, doktor dan sahkan bahawa jika diserang sakit kepala ketika hamil, kita BOLEH MAKAN PANADOL tetapi dalam dos yang dibenarkan. Kalau sakit kepala, makan hanya 2 biji panadol setiap 8 jam. Jangan makan lebih dari itu. Fuhh...aku lega. Lately memang selalu sangat sakit kepala.

 

Next check-up....boleh scan. Tak sabarnya....

4 comments:

Ju@Lucky^Mummy said...

kak julie.. mkn buah elok tau mcm anak sulung saya jadi putih gebu je.. he3...

Julie Shahril said...

Ju: mmg bgus,smua org suruh mkn buah, tiap kali check up, nurse wajib pesan suruh mkn buah :D

Ajamahiyaa said...

insyaallah..keturunan mmg kompom putih2 gebu belaka...ngeh2..
yg penting sihat...!!!!
take care;)

Julie Shahril said...

aja: hahaha...keturunan kita kan mmg gebu dan 'sihat-sihat'...