Thursday, May 9, 2013

tentang perkauman

Saya dibesarkan dikelilingi oleh masyarakat cina, dari kecik sehingga sekarang, jiran-jiran saya di kampung rata-rata cina. Mereka (cina) macam melayu juga, ada baik, ada jahat, ada hati wangi, ada hati busuk. 

Saya ada saudara yang berkahwin dengan cina, kahwin dengan india pun ada. Mereka hidup aman sejahtera.

Oleh kerana saya dibesarkan dalam masyarakat yang kebanyakannya cina, saya faham sangat perangai cina. Tapi kalau saya cerita di sini, orang akan kata saya racist pula. 

Cina yang saya jumpa, ada yang pernah memberi provokasi pada saya dengan mengatakan Islam itu babi. Kalau korang dengar dengan telinga korang sendiri seorang cina berdiri dekat dengan korang dan bercakap Islam itu babi, apa perasaan korang?

Ya, saya pernah kena macam tu. Pernah. Tapi saya anggap cina tu biul.

Kalau korang nak memulakan perniagaan tetapi ada cina yang cuba halang dan mengatakan tak payah lah nak berniaga, buat apa you nak beniaga, tak payah la...bagi saja I sewa kedai you...I mahu buka itu bar.

Bar? Owh terima kasih saja lah.

Itu yang berlaku pada mak abah saya.

Kenapa dia tak mahu mak abah saya berniaga? kerana dia tak mahu orang melayu lebih maju dari dia.

Masa saya kecik dulu, ada sorang anak cina sangat anti dengan saya. Kalau terserempak dengan dia, saya senyum, tapi apa yang saya dapat ialah satu jelingan yang amat tajam. Saya tak tahu apa salah saya sampai dia benci dengan saya. Suatu hari, dia main belon. Tiba-tiba belon tu terbang termasuk dalam kawasan rumah saya. Saya berada disitu dan tolong amekkan belon tu, bagi semula pada dia. Dia ucap terima kasih. Sejak dari hari itu baru lah saya nampak dia senyum kat saya.

Saya ada juga jumpa cina yang baik, sangat baik. Mereka kawan saya di company lama. Saya masih ingat nama mereka, Irene, Jane dan Kelly. Irene ni comel dan manja-manja. Sekarang dia keje di Aker, department Instrument. Jane saya rasa dia masih di VME. Kelly, kali terakhir yang saya tahu dia keje di Cameron Malaysia Sdn bhd, kalau tak silap lah. Sekarang saya tak tahu dia dimana. Jane baik, saya panggil dia kakak Jane, dia panggil saya adik Julie. Jane tahu soal halal haram. Kalau nak order makanan untuk makan ramai-ramai, dia akan order di kedai yang halal. Masa lunch, kami selalu juga lunch bersama.

Saya teringat jiran cina saya yang sangat baik, nama dia Ah Gek. Masa kecik dia selalu dukung saya bawak jalan-jalan. Dia ajar saya bahasa Cina. Tiap-tiap petang dia bawak saya ke kedai dia dan ajar saya cakap cina. Tapi sorry la saya dah lupa bahasa cina.

Bila sebut pasal racist semua orang melenting. Saya tahu orang akan marah tapi percaya lah, benda tu memang berlaku. Seperti yang saya katakan tadi, cina sama macam melayu, ada baik ada jahat. Tak semua cina tu jahat dan tak semua melayu tu baik. Tapi saya dah jumpa kedua-duanya.

Saya dah jumpa cina yang baik dan cina yang tak berapa nak baik. Melayu.....tak payah cakap lah. Yang baik ramai, yang suka berdengki pun ramai. Kalau korang involve dalam dunia berniaga, korang akan faham.


Sinis ke cerita saya ni? Saya cerita berdasarkan pengalaman hidup yang saya lalui, apa yang saya nampak dan apa yang saya dah kena. Bukan rekaan atau copy paste cerita.

Saya sayang kawan-kawan saya, tak kira bangsa atau agama.

Kalau rasa tulisan saya ini menyinggung perasaan sesiapa, saya minta maaf.



Note: melayu anti melayu pun ada, cina anti cina pun ada. ini lah rencah dunia.




4 comments:

SuzieLAWAti said...

itu lah dunia....

(sebenar nya nak komen lain tadi... lupa dah..hehehe)

mrs.ecam said...

so sweet kenangan ko ngan uncel ah gek tu ek...baik btol die lyn ko...mcm cucu die jek...heeeeeee...

pape pon aku stuju ngan n3 ko nih...heeee

Ajamahiyaa said...

masa kecik2 dulu..sket2 g kedai seng kiong..sket2 g kedai seng kiong....(betol ke aja eja nama dia?) hahahaha;p

Julie Shahril said...

cpl: bole tulis smula komen apa yg nak tulis mula2 tuuuu....hihi

rozi: er...lupa nak mention, Ah Gek tu pompuan, bkn lelaki...hehehehe...

aja: skg kdai seng kiong tu dah jadi kedai kiong-kiong...hihi