Wednesday, September 28, 2016

Cameron Highlands : Ye Olde Smoke House

 
Orang kata scone di Ye Olde Smoke House Cameron Highland sangat sedap. Memang betul lah sedap. Kesedapannya membuatkan harganya menjadi rm10 seketol. Yihaa.

Aku datang ke Ye Olde Smoke House hanya semata-mata nak makan scone sahaja. Itu pun aku cuma order seketol sebab saja nak rasa, sebelum datang sini aku dah sarapan di YZ Agrofarm makan nasi lemak. Owhh ya, tiba-tiba je aku dah ada kat Cameron Highland kan....ini lah aktiviti aku last week. Saja pegi sana sebab nak sejukkan badan. Ahakss!


Sebenarnya kita tak boleh suka-suka nak masuk dan ambil gambar dalam kawasan Smoke House, ada guard jaga di pintu masuk. Ada satu tali dipasang disitu. Yang boleh masuk hanya guest yang menginap disitu sahaja.

So, apa perlu kita buat untuk masuk ke dalam? Pergi bagitahu pak guard, saya nak makan scone kat dalam, and yes, dia bagi masuk. Dan sebenarnya memang aku nak makan scone pun, bukan tipu-tipu tau, tipu dosa. Lepas makan, baru boleh posing-posing, siap pak guard ofer diri nak ambilkan gambar kami bertiga.

Ye Olde Smoke House sangat cantik. 

Luaran lah, dalaman aku tak tau sebab aku tak tidur sini.


Smoke House dibina pada tahun 1937 oleh Douglas Warin. Ia dibina sebagai hotel penginapan dengan kemudahan 6 bilik tidur dengan rekabentuk tudor dan bertemakan English Garden yang nyaman. Disekeliling hotel ini penuh dengan pokok-pokok hijau yang menyejukkan mata.


Ada fountain kecik tempat guest rilek-rilek.

 Hotel yang sengaja dibiarkan pokok-pokok tumbuh memenuhi ruang dinding

 Penuh dengan pokok hijau....agak-agak banyak nyamuk tak?

 Disini ada buaian, ada kerusi yang berlambak-lambak juga

Ada satu lagi buai kat bahagian dalam
Aku tak rasa ini macam hotel, aku rasa macam duduk dalam rumah


Dan tiba-tiba aku rasa nak buat scone sendiri...

Resepi ada dah....buatnya tak tau lah bila... :D


2 comments:

cinta said...

Tima kasih bg idea nk gugel resepi. Hehe.

Kay said...

Hahaha, kalau aku rindu scone CH mmg aku buat sendiri je