Thursday, June 8, 2017

Rayqal yang lebam


Ini muka lebam kebiruan Rayqal selepas keluar dari perut. Muka dia jadi macam ni sebab dah lemas. Tak dapat aku bayangkan kalau lambat dibedah....

Gambar ni sangat berharga sebab hanya ini satu-satunya gambar muka lebam Rayqal yang sempat diambil, fresh from my tummy.

Kesian Rayqal, struggle dia dalam perut nak keluar, dan struggle juga aku melayan contraction yang menggila sampailah masuk dalam bilik OT, dah cucuk ubat bius, baru aku tenang sebab tak rasa apa dah. Kalau tak rasa macam nak mati.

Proses kelahiran kali ini sangat-sangat menyakitkan.

Dan ini gambar Rayqal di usia 5 bulan....sudah kacak!

Masa awal-awal Rayqal lahir, abang dia Zhareef macam tak suka dan tak nak dekat langsung dgn adik dia. Aku sangat faham sindrom anak sulong. Dia bukan tak suka tapi dia nak ambil masa untuk menerima adik dia. Dia bukan benci tapi dia takut mama dan papa tak sayang dia lagi. Aku perhatikan pe'el Zhareef masa aku dalam pantang, dia macam berjauh hati sikit.

Ye lah, selama ni dia sorang, tak ada adik, semua tertumpu ke dia. Bila ada adik, dia buat perangai merajuk. Kadang-kadang rajuk dia tu over sangat. Dia minta perhatian dan minta aku layan dia lebih. Dia takut aku tak sayang dia lagi.


Tapi lama-lama, dia pandai sayang adik dia. Bila orang acah-acah nak ambil adik dia, dia marah terjerit-jerit. Alhamdulillah dia semakin rapat dengan adik. Kadang-kadang dia ajak adik dia tengok kartun, main-main dengan adik, peluk adik. Lega sikit aku rasa. Semoga korang 2 beradik terus rapat sampai tua yer. 

Dan ketahui lah Zhareef dan Rayqal, mama dan papa sayang korang berdua sama banyak, takde kurang atau beza walau sikit pun. 




1 comment:

Fnd Rocka said...

carik-carik bulu ayam akhirnya bercantum jua