Saturday, May 14, 2022

Balik Endau lagi

Aku balik kampung lagi. Sebenarnya aku tak ada plan nak balik, tapi memikirkan pasal pokok sawit, aku rasa lebih baik aku balik. Aku rasa macam tak best pulak kalau semuanya nak mengharapkan Hafiz buat. Aku dan husband kena turun padang jugak. Lagi lah aku ni jenis tak puas hati kalau aku tak tengok dengan mata sendiri.

Anak pokok sawit 250 pokok itu Pakcik Saad dah hantar tapi bukan hantar ke tanah aku. Jalan nak masuk ke tanah aku tu naik air sikit sebab hujan. Tanah lembik. Tanah aku tu kawasan berbukit tak ada masalah tapi jalan nak masuk ke tanah tu yang bermasalah sikit.

Jadinya, Hafiz kata letak dulu pokok sawit tu kat rumah dia. Nanti pandai lah dia angkut sikit-sikit waktu nak tanam. Kebetulan Hafiz pun ada lori. Aku jadi segan sebab macam menyusahkan dia pulak. Tapi kalau nak letak kat tanah aku lagi aku ngeri, takut kena curi. 

Bukan senang nak senang. Nak memulakan sesuatu yang baru bagi aku kena banyak-banyak bersabar dan kena banyak berkorban. Korban masa, tenaga dan duit. Tapi, kalau kau rasa seronok buat satu-satu kerja tu, penat macam mana pun kau tetap rasa puas dan happy.

Ini pokok-pokok sawit aku yang ditumpangkan sementara dirumah Hafiz di Felda Endau. Lama betul aku tak masuk felda Endau ni. Puas hati aku dah tengok pokok-pokok ni selamat disini.

Lepas itu aku dan husband berpusing-pusing survey atap zink terpakai. Aku nak beli atap zink terpakai yang murah-murah untuk dipasang disekeliling pokok sawit lepas tanam nanti. 



Ini contoh pokok sawit jiran tanah sebelah aku. Jiran aku ini namanya Ustaz Azam. Dia kata, kalau nak tanam sawit, biarlah permulaan tu keluar modal lebih sikit buat macam ni, almaklumlah babi kat sini besar-besar. Dia berpesan. Hahaha. Dia lilit pokok dengan atap zink untuk mengelakkan pokok disondol babi. Kalau tak nak berlilit-lilit bagai, kau beli lah pokok yang dah besar atau pun anak pokok kecik tu jangan tanam lagi, bela dulu kat rumah sampai besar, kemudian baru tanam. Aku tak boleh nak jaga pokok-pokok tu sampai besar sikit sebab aku bukan stay kat kampung. Kesimpulannya, aku kena buat macam Ustaz Azam buat tu.


Ini pulak contoh kalau nak lilit pokok guna dawai petak-petak macam ni. Aku tak tahu pulak apa nama dawai ni. Nak buat macam ni pun boleh. Tapi aku rasa lebih baik aku guna atap zink.



Aku jumpa atap zink murah-murah dikedai orang jual besi buruk. Hahaha. Atap zink ni jual pakai timbang kilo. Satu kilo rm1.80. Cari punya cari dapat 40 kilo. Masih tak cukup, nanti nak cari lagi.

Tu dia, aku macam tak percaya aku terjun ke bidang ni, siap masuk kedai besi buruk cari atap zink. Sebelum ni kerja dalam pejabat mengadap komputer buat report attend meeting. Sekarang aku masuk kedai besi buruk beli atap zink terpakai! Dari jurutera kepada petani, kehkehkeh.

Kau tahu kenapa aku buat semua ini? Sebab aku memikirkan kalau aku dah pencen nanti, aku nak buat apa? Nak berniaga? Ya berniaga tetap berniaga. Kalau aku nak income 5 atau 10 tahun akan datang, aku kena mulakan dari sekarang. Pokok sawit yang aku nak tanam ini usianya 1 tahun 3 bulan. Aku kena jaga dan baja dalam masa 4 tahun. Tahun ke-5 mungkin dah boleh dapat hasil walaupun tak banyak. Usia maksima pokok sawit boleh hidup adalah 18 hingga 20 tahun. Pokok umur 18-20 tahun itu pokok dah tua. Selalunya orang akan tebang dan tanam pokok baru.

Orang-orang felda yang dah biasa dengan sawit ni mesti dah tahu kan. Aku ni budak hingusan yang baru nak belajar pasal sawit. 

Hormon keceriaan aku naik kalau aku cerita pasal pertanian. Balik Putrajaya nanti hilang dah hormon ceria, yang ada hormon kemurungan mengadap kerja pejabat yang bertimbun.





No comments: