Thursday, April 16, 2009

Allah know what's the best for us

Why married peoples like to ask the question like this:

"Kau bila lagi nak kawen?"
"Kau bila lagi nak mkn nasik minyak?"
"Kau tunggu apa lagi?kawen la cepat-cepat"
"Rancang la kawen, orang lain semua dah kawen"
"Bla..bla..bla...bla..."

Honestly, I hate that question, really hate and I was so boring to answer when someone (friend or cousin or family members or sapa-sapa la) ask the same question when we are meeting or terserempak kat mana-mana. It doesn't mean that I am an emotional or stress to answer it, but did you think marriage is on our hand?Yes, we are planning to get married with our loved one, but we are just planning, but Allah make a decision right? Tidak kah mereka terfikir bahawa jodoh dan ajal maut itu di tangan Allah? Bercinta bagai nak mati pun, atau dah bertunang tapi jika jodoh itu belum sampai maka tidak akan kahwin juga. Dan yang paling membengangkan bila mereka suka mempertikai kan kenapa sampai sekarang masih belum berkahwin? Maka akan keluarlah ayat-ayat begini dari mulut mereka:

"Kau ni mesti memilih sangat, nak yang mcm tu, yang mcm ni"

Excuse me, I'm not too choosy to choose who's the best or who's the mr.right for me, but as I mentioned above, jodoh itu belum sampai, dan hanya Allah yang maha mengetahui mengapa dia melambatkan jodoh seseorang. DIA yang mengetahui siapa orang yang terbaik sebagai jodoh kita, jadi untuk apa perlu persoalkan kenapa sehingga kini masih belum kahwin. I am sorry if I sound an emotional, I am not an emotional. I was so bored. Mereka tidak faham konsep jodoh. Mereka kata saya tidak berusaha ke arah itu. Bagaimana mereka tahu saya tidak berusaha? Adakah mereka sentiasa berada di sisi saya melihat apa yang saya lakukan untuk mengatakan saya tidak berusaha? Siapa mereka untuk mempersoalkan saya tidak berusaha? Lainlah jika mereka nampak atau saya sendiri yang mengatakan bahawa saya tidak mahu kawen.

Lebih baik mereka yang sudah berkahwin berusaha untuk menyelamatkan atau mengeratkan lagi hubungan dia dan pasangan, kerana ramai di kalangan mereka yang sudah berkahwin akhirnya bercerai berai. Jadi bila orang tanya kenapa bercerai?mesti mereka bosan nak jawab kan? typical answer for that question is "takde jodoh", or "semua tu dah takdir"....apa lagi nak jawab...

No comments: