Monday, June 22, 2009

Roaccutance Isotretinoin - ubat jerawat

Saya ambil Roaccutance Isotretinoin hampir sebulan. Doktor kata saya kena ambil ubat ni untuk jangkamasa 6-8 bulan, baru nampak kesannya. Tau tak Roaccutance Isotretinoin ni apa? Ianya pil untuk menghilangkan jerawat di muka dan badan. Jerawat akan keluar dari dalam badan dan nampak di kulit, tak kiralah kulit muka atau badan, dahi atau leher, malah di hidung dan atas kepala sekali pun.

2 minggu pertama pengambilan ubat ini, saya tak rasa apa-apa kesan positif mahupun negatif. Mungkin ianya masih baru dan mengambil masa untuk bertindak. Namun masuk minggu ke tiga, saya rasa kulit saya lain macam, terutama pada bibir saya yang agak kering. Keringnya tu lain macam dan rasa sangat tak selesa. Kemudian saya terperasan kulit muka dah takde minyak, seperti yang saya alami sebelum ini. Saya ingatkan ianya berpunca daripada bedak baby johnson yang saya gunakan. Ternyata saya silap. Memang minyak di muka saya almost gone.

Selain dari itu saya rasa mata saya lebih kering daripada biasa. Saya ingat ianya berpunca dari contact lens yang saya pakai dan keadaan suhu dalam ofis yang sejuk dengan aircond. Mata saya memang sensitif sket. Tapi apabila berada di rumah pun sama, padahal kat rumah mana ada aircond dan saya hanya bercermin mata saja. Jadi saya cuba cari dalam internet perihal pil ini dan saya dapat infonya.


About Roaccutance

This drug is from a class of drugs called retinoids. Roaccutane is used to treat severe cystic and nodular acne. It is prescribed as a last resort if other topical and oral medications such as antibiotics have not been effective. It is not to be used for mild acne. Roaccutane works by shrinking the oil glands in the skin reducing their production of oil.

Roaccutance Side Effects

Common Side Effects: abnormal hair growth, bleeding gums, decreased night vision, decreased tolerance for contact lenses, delay in wound healing, drowsiness, dryness of eyes, lips, mouth, nails, nose and skin, headache, itching, sensitivity to sun, sexual dysfunction.

(SUMBER)


So lepas baca info dalam internet tu barulah saya tahu memang ada side effect bila makan ubat ni. But do not take Roaccutane if you are pregnant or plan to become pregnant. Roaccutane causes high risk for birth defects. Saya kena makan ubat ini mengikut kata-kata doktor dalam masa 6-8 bulan, so ni baru sebulan. Lama tu, duit pun banyak lah melabur sebab harganya agak mahal. Saya kena minum banyak air kosong supaya kulit tidak terlalu kering terutamanya bibir. Dan sekarang lip gloss memang akan dibawa kemana saja. Cuma yang best saya tak payah guna Clean & Clear Oil Control Film untuk hilangkan minyak di muka dan shining pun berkurang. Tapi saya tahu bukan mudah nak menghilangkan terus jerawat ni, cuma kita berikhtiar. Just try and error.

Maybe 6-8 months later I will say goodbye to acne!

13 comments:

Ella said...

Semoga muka cepat naik Julie..
Skrg pun dh lawa dah..

Sikit je lagi..
jgn lupa minum air byk2 okies...

Julie Shahril said...

tq k.ila...tgh berusaha ni mcm mana nk bagi suka mnum air masak..

Unknown said...

salam...akak,ada email x..sy nak tanya akak pasal pil isotretinoin tu..:)

Julie Shahril said...

nuraisah: julie@mmcogel.com.my

MizZ_AnN said...

Hi Julie, i antara pengguna accutane.. nak tya, u punya kulit muka ade gatal2 tak after amik pill ni.. ?

Julie Shahril said...

mizz ann: kulit muka saya xde pulak gatal2, cuma jadi kering

Eyla Joe said...

Kak julie sy ada bnda urgent nk tnya.. Pls wssap 0187943495

Unknown said...

kak..sy nk tnye,ms mkn ubat ni..ade xkeluar jerawat kt tmpt yg sblm ni xpna tumbuh pn..

Minah said...

Salam .. mase u consume accutane ni ade alami purging tak? Kire muka ditumbuhi lebih banyak jerawat..

Unknown said...

Mana nak beli

Unknown said...

yupmuka akan keluar jerawat bila consume ubat ni

Unknown said...

yupmuka akan keluar jerawat bila consume ubat ni

Nini Boghari said...

Kena jumpa dermatologist. Tak boleh dibeli dimana mana tanpa surat dari doctor. Sbb ubat ni terkawal.