Sunday, September 6, 2009

diam

I am 29, in the other word I am supposedly matured. Physically yes, my whole body looks like I am an adult, but mentality is not. Sometimes I think that I am not 100% matured. I am just like 18 yrs teenagers who like something stupid in my life. What is the something stupid? This is something that I didn't get when I was a child.

There are so many things that I didn't get when I was in school. I want to join my friends camping in scout groups, but my parents did not approved me to join them. I want to join friends in social activities around JB, but my parents did not approved it. I want to join my friends jalan-jalan around my 'kampung', my parents also tak bagi. So my life is just at home. Lonely.

Percaya tak, masa kecik2, kaki saya tak pernah jejak pasir pun!

When I was grew up, I don't know how to live independently. I scare, worries and I am in the confusion condition what to do, where to go and how to live if one day I am alone. From day to day, I had learned how to live in my own way, and learned how to decide by myself. I had learned how to talk because I don't know how to talk. It's not 'bisu' but I am silence. Yes, I am too silence. Macam mana nak cakap...ramai org tersalah anggap saya ni tersangatlah penyombong. Sampaikan kawan adik sendiri pun kata saya ni macam tak suka dia. Oh manusia, pls don't judge people before you know them. Saudara sendiri pernah komplen depan mak bapak saya kata saya ni teruk, takde budi sebab tak reti nak pelawa orang masuk rumah. Tau tak, saya bukan seorang yg zalim sampai tak nak ajak org masuk dlm rumah, tapi saya pun tak tau kenapa saya jadi mcm tu. I am not a cruel.

Saya tak ikut jejak langkah mak dan abah. Saya bawa haluan sendiri. Mak dan abah pun pelik saya ni ikut perangai siapa. Sebenarnya saya pun pelik, saya ni ikut perangai siapa? Adik beradik yg lain semuanya mulut becok terutamanya yg bongsu. Dalam rumah, hanya saya seorang yg jarang bercakap. Abah saya kata, dia boleh kira berapa patah perkataan saya bercakap dalam sehari. Klaka tak? Tapi sebenarnya mmg betul pun, saya bercakap hanya bila perlu saja.

Tapi tu dulu. Skrg saya dah pandai bercakap. Bila dah bercakap tu sampai menyakitkan hati org. Semakin saya byk cakap, semakin byk lah hati yg terguris sebab kdg2 saya tak sedar perkataan yg keluar dari mulut itu membuatkan ada hati terluka. Kdg2 saya ter'laser', termarah, ter'sound' direct, terkutuk org dan mcm2 lagi lah perkataan yg kurang enak utk di sebut. Bila dah terlepas cakap, saya akan rasa bersalah yg amat sgt. Saya akan menyesal. Bila dah terlalu byk cakap, saya rasa makin byk dosa saya buat sebab saya cakap merapu. Saya cakap benda yg tak sepatutnya.

Bila saya duduk sorang2 muhasabah diri, baru saya tersedar dan terfikir....sebab itulah Allah ciptakan saya sebagai manusia yg sangat pendiam.

Kalau saya cakap byk, makin byk hati yg terguris.

Jadi diam itu lebih baik.

Diam tak beerti saya sombong.
Diam tak beerti saya bodoh.
Diam tak beerti saya kalah.
Diam tak beerti saya tak gembira.
Diam tak beerti saya tak suka.

Saya cuma diam sebab saya rasa diam itu lebih baik. Itu je.

Saya harap semua org faham dgn keadaan diri saya yg serba kekurangan ini.

Tapi saya tahu ramai org tak faham dan tak akan faham.

Noktah.

2 comments:

june said...

hi kak julie, saya faham.. sbb in certain cases, saya same kot macam akak.. u know, org igt sy sombong.. mesti dulu pon akak igt sy sombong kan.. actually sy xreti bersosial kot.. n sy prefer utk tidak bersosial.. xreti nk sembang, bile ade org yg sy suke nk sembang, org tu plk mcm xsuke nk dengar.. so up to them.. haha.. end up org claim kita sombong.. oh, whatever! Ramadhan Kareem

Julie Shahril said...

june:honestly yes..dulu nmpk mcm jun sombong, actually dr riak air muka, sama la kita ek..rmai org kata sy sombong, but at the end diaorg akan tau juga sapa kita..