Thursday, October 1, 2009

car break down & earthquake

Suatu ketika di hari raya..


Saya pernah berkata-kata seperti ini :

"Kete..oh kete..boleh tak lepas ni ko jgn buat hal lagi? tolong aku..jgn buat hal lagi.."

Begitulah rintihan saya terhadap keretaku yg satu ini. Namun dia tak mendengar kata. Sedang elok saya drive dlm keadaan sesak waktu balik keje, enjin kete ini tiba2 mati..no warning..no signal. Dan bayangkan lah betapa gelabahnya saya sampai saya dah tak terkata lagi. Nasib baik ada org berhenti tolong. Terima kasih pada mamat motor yg berhenti, siap tunggu kat tepi jalan utk memastikan kereta aku selamat. Ada juga manusia berhati mulia. Allah saja dpt membalas.

Sungguh, saya tak faham apa masalah kereta ni. Mungkin juga kerosakan yg berlaku kesan daripada eksiden hari tu. Entah..tak paham. Masa hantar ke pusat servis utk check, diaorg pun tak dpt bagi jawapan kenapa kereta aku berhenti tiba2 waktu tgh drive. Diaorg dah check semua termasuk lah battery condition, tapi semua masih berada dlm keadaan elok. Nak kata saya tak baca doa sebelum memandu, saya dah baca dah. Mcm2 doa saya baca. Tapi dah nak kena kan.., cuma syukur lah semuanya selamat and hopefully ianya tak akan berlaku lagi, plsss.

Oh ya..ada sapa2 di luar sana yg rasa gegaran gempa bumi di Sumatera semalam? Saya rasa. Tapi saya boleh rileks lagi kat rumah padahal gegaran tu lama dan kali ni lebih kuat dari dulu. Masa tu saya tgh baring atas lantai dlm bilik. Tiba2 saya rasa rumah saya bergoyang. Saya jenguk ke luar tingkap melihat keadaan di luar. Budak2 yg tgh main kat bawah tu rileks aje, saya pikir mungkin saya yg pening kepala kot. Tapi gegaran masih terasa lagi. Terdetik juga dihati ada gempa bumi ke? sebab sebelum ni pernah berlaku juga gegaran semasa gempa bumi kat Indonesia. So..lepas tu saya siap mandi, makan cekodok ikan bilis sambil tgk tv, baru lah saya tahu memang gegaran tadi adalah gempa bumi di Sumatera, 7.6 sr tu. Dlm tv ada org siap turun menyelamatkan diri, yg aku boleh rileks dlm rumah..siap mandi syampu rambut lagi. Bagus kan. Tapi syukur, everthing is ok. Alhamdulillah. Cuma ini pengalaman kedua saya merasai gegaran gempa bumi. Takut juga. Siapa kata tak takut.

Sama-sama lah kita berdoa agar tiada sebarang perkara buruk berlaku di bumi Malaysia ini. Jgn ingat Malaysia selamat, so tak akan ada sebarang bencana alam boleh berlaku. Kun faya kun...bila2 masa boleh terjadi dgn izinNya. Ingat-ingat lah...

2 comments:

SuzieLAWAti said...

mana gambo raya nyer cik julie....

Julie Shahril said...

pn.su..gmbo raya dlm handphone bonda di kg...dlm handphone kita ada 2 kpd jek...nti la sok kita pamerkan...