Thursday, March 11, 2010

kaki ayam

Saya sangat suka mengenang nostalgia. Ianya klasik.

Dialog ini abah saya selalu ulang2 setiap kali saya balik kampung. Kami akan makan sama-sama sambil berbual.

Abah : Ingat lagi tak masa kecik2 dulu, kita gi picnic?
Saya : Ingat....
Abah : Ko nak mandi laut tapi pakai selipar...
Saya : Ingat...(sambil sengih)
Abah : Abah suruh ko tanggal je selipar tu, tak payah la mandi pakai selipar, pakai kaki ayam je...
Saya : Ingat..ingat...(sambil sengih lagi..)
Abah : Pastu ko jawab.....tak nak la pakai kaki ayam, nak pakai kaki sendiri...,mana ada kaki ayam nak pakai....

Saya gelak lagi. Tulusnya hati nurani saya masa kecik. As a children, kami bersifat jujur..bercampur dungu. Masa tu saya terpikir, buat apa nak pakai kaki ayam, kan kaki sendiri ada, Tuhan dah bagi kaki sendiri, susah2 lak nk pinjam kaki ayam.

Tulus kan....

Tapi abah saya kata...ko ni bukan jujur, tapi LURUS BENDUL!


6 comments:

mrs.ecam said...

kah3 lurus bendul...keh3...alaa bdk2 skang pong gitu gak...die lom leh pk pnjg le...mmg le jwb cam ko nie julie oi...heeeeeee

j.u.l.i.e said...

rozie: hahaha...tp ada bdk yg leh pikir, xde la bg jwpn ngokngek cam aku tuu..

joyahsport said...

kui..kui...kaki ayam pon kaki ayam la..jnji rock..

j.u.l.i.e said...

jun: ya betol...rock kapak

Siti Hawa Mohamed Salleh said...

hehehe..comelll...

j.u.l.i.e said...

hawa: tq..masa kcik mmg comel, dh besor pong comel gok...hahahaha..