Monday, July 19, 2010

Titian Nabi

"Aku ingin berpesan kepada saudari-saudariku, di mana pun dia berada. Hati-hatilah terhadap dua hal dalam diri seorang lelaki: pada mata dan kata-katanya. Matanya akan menyeretmu masuk ke dalam jerat cintanya dan kamu akan terperangkap di sana, dan kata-katanya lah yang membuat jerat dan perangkap itu" - Zahra

Jodoh itu unik. Kadang-kadang kita tak sangka bahawa kita akan berkahwin dgn orang itu, padahal dulu bercinta dgn orang lain. Titian Nabi karya Muhammad Masykur A.R.Said, seorang siswazah dari Kaherah, bercerita mengenai cinta, kesabaran dan kesetiaan. Bahasa novel ini sgt lembut, sesuai lah dgn tajuknya. Dlm Islam, bercinta bukan perkara berdosa. Sebabnya perasaan cinta dan sayang itu datangnya dari Allah juga. Cuma ia perlu berada di landasan yg betul....ecehh..cehh...aku dah mcm sasterawan pulakkk...

Satu-satunya novel yg berjaya buat saya menangis. Terkesan di hati.

8 comments:

blurr33 said...

apa kata ko scan, pastu kongsi ramai2 baca.. ;p

gismo82 said...

kau buat summary sikit cerita ni..sng..takyah aku nak baca pjg2 he..he..he..

j.u.l.i.e said...

kam: nti aku anta kt printing room, suruh diaorg fotostatkan utk korang sorang satu...ekeke..

kerul: waduhhh...ini cerita bahasanya Indonesia pak...sukar sekali bagi aku nak menulis summary nya...waduh bapak...

liza aziz said...

nak cari gak la novel ni..
betul tu, cinta.. kalau berlandaskan agama pd cara yg betul, insyaallah...
akan terasa manis nya nanti.

*ingatan untuk diri ini jugak. amin.

j.u.l.i.e said...

liza: sad love story liza....terkeluar jugak air mata akhirnya, x pnah baca novel smpai terkeluar air mata...huhu

Kehelan said...

aku mesti dapatkannya...

cuba ko baca Buat Awak Teja Aulia - aku pun nangis walopun citer tuh byk lawak dr sedih...

j.u.l.i.e said...

kay: kisah zahra yg jari manisnya kudung,bercinta dgn Attar,mahasiswa Al-Azhar, akhirnya....Zahra bertemu dgn cinta yg paling abadi di Mekah....sedihnya..,part yg aku nangis masa baca wasiat Attar...ko baca la baru tau kisahnya...

bain said...

tumpang lalu.... nak test komeng jap...