Monday, September 27, 2010

abah

Actually saya bosan ni. Dan tertekan. Semuanya kerana report yang gila tu. Ok,malas cerita pasal report. Cerita pasal makan dah banyak dah. Mari saya memperkenalkan bapa saya yang saya panggil abah.

Abah saya seorang yang berpewatakan dominant dalam keluarga. Dia tegas dan garang. Tapi itu dulu. Sekarang dia dah tak garang, kecuali dgn adik saya yg bongsu kerana adik bongsu memang bersifat mengada-ngada tahap gaban.

Abah berkahwin dengan emak hanya beberapa bulan selepas berkenalan (menurut mak cakap lah). Anehkan bunyinya? Kalau lah saya yg buat mcm tu, sure kena pelangkong sebab dah gatal sangat nak kawen. Tapi alhamdulillah, mereka bahagia. Bertekak dan bermasam muka itu perkara biasa. Mana ada suami isteri yg hidupnya sentiasa tersenyum 24 jam. Dan mereka dikurniakan 4 orang anak yang comel-comel termasuk lah saya, anak sulong mereka. Hahaha.

Nama saya pelik. Nama adik-adik saya juga pelik. Disini saya ingin menjawab pertanyaan-pertanyaan mereka yang typical, eh kenapa nama ko pelik ek? ko mix mat saleh ke? Oh..tidak. Saya 100% melayu tulen.

Abah bekas tentera British. 8 tahun dalam tentera British, baru convert ke askar Melayu kerana askar Melayu baru wujud pada waktu itu. Kawan-kawan dia ada macam-macam bangsa termasuk lah mat saleh. Agaknya sebab itu dia berkenan dengan nama yang seperti itu. Jangan risau, nama saya je macam mat saleh, tapi jiwa dan perangai saya tetap Melayu dan yang penting saya tak minum arak...hehehe.,just kidding.

Selera saya banyak ikut selera abah. Saya suka makan pedas, suka makan seafood yang mana emak saya kurang suka sangat. Oh, ya. Abah kata perangai saya sebenarnya banyak ikut arwah atok, garang macam singa. Singa kah aku? tapi gerak gaya badan macam arwah nenek. Muka pun macam arwah nenek. Sekarang saya dah tahu di mana saya mewarisi kejelitaanku ini......dari arwah nenek rupanya...hehehehehehe.

Semasa abah berkahwin dengan emak, abah berusia 40 tahun, dan emak berusia 20 tahun. Beza umur mereka ialah 20 tahun. Aneh kan? tiada yg mustahil dalam dunia ini. Age is just a number. Yang penting mereka bahagia dan sekarang usia perkahwinan mereka sudah mencecah 31 tahun. Lama bukan? bukan senang untuk bertahan lama seperti itu, kalau bukan kerana sabar dan bertolak ansur.

Oh, saya tak dapat nak attach gambar abah di sini. Takpe, lain kali saya attach. Saya jarang ambil gambar dia dan dia pun bukan suka bergambar pun.

Ok. Saya kena sambung buat report. Eh..malam-malam pun kena buat kerja ke? Huhu..




7 comments:

SuzieLAWAti said...

udah2 ler buat keje...sambung esok saja....hehehehee....

mrs.ecam said...

eh ko bwk blk koje ke??? ish3 ghajin sungguh...2 kire ot ke x...heee papepong...sayangilah abah kite...heeeee pis

cinta said...

wah, bwk blk keja. dasat..

Anonymous said...

Bawa balik kerja leh claim OT ke?

Julie Shahril said...

kak su: esok,esok...dan esok...keje x akan abesss..

rozi: bkn rajin,tp urgent...hehe,mana ada ot,FOC ok..tp i ikhlas u.. ;)

siti: dh biasa..sbb urgent..apa bole buat..

kerul: haha..kalo bleh claim ot tp buat kt umah aku rasa dh rmai buat gituu...hehehe

Gerb said...

Oh..baru saya tahu kenapa nama kamu adik beradik begitu unik.

Julie Shahril said...

meeza: ye, maka terjwb sudah persoalan mengapa nama aku pelik kan...:)