Thursday, October 21, 2010

terima kasih


Kehidupan ini macam panjat gunung kinabalu. Penuh dugaan sampai satu tahap macam dah give up dan rasa tak boleh lagi nak meneruskan pendakian. Di sepanjang pendakian itu kita lihat ramai manusia yang tidak putus asa, malah mereka semakin bersemangat untuk meneruskan perjalanan hingga ke puncak. Dan oleh itu dengan tiba-tiba saja kita mendapat semangat baru lebih-lebih lagi yang turut sama memanjat itu adalah makcik-makcik yang selayaknya duduk dirumah dan berehat depan tv. Hey, if she can do it, of course I can!

I called her. Talked to her. At the end of the discussion, I found the way what should I do, and the rest, I pray and trying to learn how to be redha. Haha. Jangan buta hati. Biar rabun sampai pakai spek ada power belah kanan 500 dan belah kiri 400, asalkan hati tak buta. Sometimes we need a friend to be a shoulder to cry on. At the end of the conversation, she told me:

"Walaupun kita jauh, tapi saya selalu ingat awak. Saya doakan yang terbaik untuk awak"

And I cried. Deep beb, deep. Thanks friends. You always be by my side when I need you. Appreciated!

Sekarang saya tahu betapa pentingnya hubungan persahabatan. Kalau hilang boyfriend boleh cari boyfriend lain. Tapi kalau hilang sahabat, mana lagi nak cari pengganti sahabat yang sama kan. Ada sorang kawan saya pernah cakap, kalau kau kawen satu hari nanti, jangan lupa kawan. Ok aku tahu satu hari nanti kau dah ada suami, tapi kawan tetap kawan, kita mengenali kawan kita terlebih dahulu sebelum kita kenal husband kita. Hopefully kau dapat husband yang memahami bahawa hubungan persahabatan mesti terus dijalinkan walaupun kau dah berkawen. Jangan putus kawan. Sebab susah senang hidup kita sebelum ini adalah bersama kawan. Cuma jangan pulak kau pentingkan kawan sampai abaikan tanggungjawab pada suami.

Ah..aku menangis lagi ni.



7 comments:

Kay said...

semua orang mahu ke puncak... tp apabila kita di puncak, hanya sekejap saja... sampai masa, kita kena turun jua... :)

p/s: sabtu nih, ko join tak ke puncak berkelah?

cinta said...

kawan lebih memahami berbanding bf or suami. suami2 jgn kecit ati ye, ini fakta.

Julie Shahril said...

kay: part turun tu yg sedih! insyaAllah aku join,tp aku dah x fit,lepas turun kinabalu langsung xde exercise,takut pancit je.haha

siti: betul.tp ada juga org yg dpt suami yg sgt memahami dan diaorg bukan setakat boleh jdi suami isteri,tp juga bestfriend!

kfaisal said...

sambil baca sambil layan lagu maher zain, "For the rest of my life".

deep... sangat deep..

Julie Shahril said...

blurr33: deep...deep blue sea

bain said...

hidup kiter ni bagaikn roda..walau dimana sudut kita brada, senantiasa ingat pd Allah, ibu bapa, suami/isteri, adik-bradik & rakan2..
paling penting kalo bdepan ksukaran, jgnla bpaling dr Allah..
kalo bdepan kegembiraan & kesenangan juga, jgn pula lupa bsyukur pd Allah..
:)

Julie Shahril said...

bain: thanks,betul tu apa2 pon kena ingat Allah slalu,Dia memberi nikmat,dan Dia juga boleh tarik balik nikmat tu bila2 masa je, kena blaja jdi org bersyukur......hai..sejuk hati baca komen en.bain hari nih...hehehehe