Monday, February 7, 2011

Jelawang Waterfall - Day 2

kami di cafe

I woke up pretty early this morning. As I mentioned in the previous entry, I cannot sleep well. Asyik terjaga. Six of us went to the cafe in the train to having breakfast. Just a simple breakfast with hot milo/nescafe or tea and toast. Perut saya lapar tapi tak berselera pulak nak makan. Agaknya menu kurang memberangsangkan.

Actually our train had a technical problem and stopped for a while in Kuala Lipis, Pahang. Patut la masa saya terjaga terasa train ni statik je tak gerak-gerak. Rupanya rosak cik jah oi. Tak tahu lah apa kerosakannya, tapi train ni siap boleh beralih ke landasan sebelah. Hehe. Interesting experience for me yg baru pertama kali naik train.

my simple breakfast, nescafe and toast.

We have gone through a long journey from KL to Mentakab, then from Mentakab to Dabong. I was so happy but at the same time feeling a bit tired of waiting to arrive in Dabong. Kami sepatutnya sampai di sana awal pagi juga lah, mengikut itinerary yang telah dibuat, tetapi memandangkan train rosak, maka lewat lah kami tiba di sana.

If I not mistaken, we safely arrived in Dabong Railway Station at about 11.30am. Lebih kurang gitu lah waktu kami sampai. Alhamdulillah, akhirnya sampai juga kami di sini setelah menempuh perjalanan yg agak lama dalam sejarah. Stesen Keretapi Dabong tak besar mana, kecik je dan agak lengang waktu ini. Kami kena melintas landasan tersebut untuk berehat di kedai uncle Adam. Uncle Adam is our guide.

Apakah maknanya meletakkan papan tanda amaran ini? Untuk ke seberang sana, nak tak nak kena la melintas landasan, habis tu nak lalu kat mana lagi? Boleh ke bina jejantas kat landasan ni? hehe.

Di kedai uncle Adam ini lah kami tumpang simpan beg dan prepare untuk aktiviti pertama iaitu caving. Untuk caving ni macam biasa lah, just bawa apa yg penting saja : headlamp, baju hujan, kamera dan yang penting pakai rubber shoes.

This is uncle Adam atau lebih mesra panggil uncle je. Orangnya peramah. Dia banyak menerangkan pada kami tentang limestone. Saya rasa dia ni memang pencinta alam kot. Walau apa pun, dia guide yang baik dan beria-ria suruh kami hiking Gunung Stong dan Gunung Ayam. Next time la uncle yer..

As usual, sebelum start apa-apa aktiviti, kena briefing dulu. Mana boleh main redah je.

Di atas persetujuan ramai, kami memilih aktiviti simple dan santai je. Ini pun dah makan masa hampir 2 jam. Kami dibawa oleh uncle ke Gua Keris. Tak jauh pun dari kedai dia. Treknya pada saya biasa saja, mungkin kami dah melalui penderitaan di Pinnacles, jadi tak ada masalah sangat nak panjat untuk sampai ke gua ni. Betul la kata Burong, kalau kita dah berjaya sampai ke Pinnacles, kita tak akan ada masalah untuk mendaki di mana-mana gunung sekali pun. You are correct Burong. Ada hikmah juga mengalami derita di Pinnacles kan.

This is we call 'welcome frog'. Dalam gua ini ada batu berbentuk seekor katak yang besar. Cantik kan? Unik dan agungnya ciptaan yang maha Esa.

Batu berbentuk katak dari pandangan sisi.

tumbuhan yang ada dalam gua ini. Pokok ini tumbuh macam tu je atas tanah dalam gua.

the beautiful Allah's creation for us to see the greatness

kat sini pun ada batu-batu tajam, macam mini pinnacles. Cantik kan..

limestone yg terbentuk macam rupa gajah..
subhanallah..


batu-batu ni terbentuk macam rupa tengkorak.....scary movie...hehe

kata uncle, ni kasut Michael Jordan.
Actually ini batu yg terbentuk macam rupa kasut gergasi...


Jadi, ini la sebabnya kenapa gua ini dinamakan Gua Keris,..kerana ada batu berbentuk seperti keris...

dan ini pulak batu berbentuk macam ekor ikan..

Kami tak sempat pergi ke Gua Ikan kerana hari dah petang. Maknanya kena datang lagi la ni? hehe. Jadi bergambar je la depan signboard ni. Ok la tu kan..

Actually our focus is on waterfall. Jelawang Waterfall is the highest waterfall in Southeast Asia. Dengan ketinggian 303 meter, membuatkan kami teruja dan tak sabar nak sampai ke atas. Look at the picture above and you can see the human face..,the eyes, nose and forehead. Nampak tak seolah-olah air terjun itu mengalir dari dahi turun ke hidung? Nampak tak? Beautiful Allah's creation. Subhanallah.

Untuk sampai ke atas air terjun itu, kami kena mendaki melalui trek yang licin. Masa ni baru lepas hujan, sekarang pun musim hujan je, so trek memang licin. Siapa yg teringin nak main sliding2...try la kat sini. Kata uncle, perjalanan untuk sampai atas paling lama pun 2 jam setengah, depends pada stamina dan keadaan trek.

Trek tak susah, cuma licin sebab jalan tanah merah. Masa ni pakai la kasut apa pun, tetap licin. Kena hati-hati dan pegang tali kuat-kuat.

We can rest a few minutes in a small hut here. Lepas daripada pondok ni, dah tak jauh dah...kejap lagi sampai la ke camp site iaitu Camp Baha. Tiba-tiba teringat pulak kat abg Baha...ekeke.

Alhamdulillah, Nurul and I safely arrived at Camp Baha earlier than others. Yg lain-lain tak la sampai lambat sangat, lewat beberapa minit je.

Di Camp Baha ni ada kedai kecik untuk beli beberapa barang keperluan seperti minuman, makanan ringan, souvenir dan baju hujan pun ada. Tapi biasa la....harga mahal sikit la yer. T-shirt pun ada jual. Sehelai t-shirt harga RM25, mintak kurang tak dapat..hehe.

Setelah semua geng-geng sampai, kami set up khemah. Lelaki-lelaki gagah set up khemah untuk masak, perempuan-perempuan ayu ni pulak set up khemah untuk kami tidur. Best jugak camping ni rupanya....macam main pondok-pondok. Khemah purple di booking oleh Nurul, Kay dan Huz, khemah merah utk saya, fad dan adik. Apasal Nurul tak amek khemah merah? Ko kan the red lover...hehehe.

Selepas semua khemah dah di set up dengan jayanya, masa untuk prepare our dinner. Masa ni la Azli keluarkan menu ayam masak merah. Dengar kata menunya sama macam kat Berkelah dulu. Hehe..takpe la, asalkan dapat makan. Bukan senang nak makan ayam masak merah dalam hutan kan. Sayur pulak kobis goreng. Alhamdulillah...kenyang perutku.

Masa ni apa yg saya nampak ialah kerjasama. We do all work together. Seronok. Macam satu family pulak. After dinner, kami mandi dalam keadaan sejuk menggigil dalam sungai yg hanya diterangi oleh cahaya headlamp. Indah. Hopefully tak ada orang skodeng la yer. Di sini tak ada toilet. Pandai-pandai la cari port nak membuang. Hahahaha.

Selepas semua selesai, tidur dan buat preparation sikit untuk aktiviti esok. Goodnite everyone.



Bersambung...

4 comments:

Kay said...

ayam masak merah itu telah membuatkan aku terpaksa mencari tapak projek pagi2 buta...

Julie Shahril said...

kay: subur la tanah kt situ..hehehe

Anonymous said...

nanti kita pergi, tgk pokok apa tumbuh kat situ :)

Julie Shahril said...

whooz: mesti tumbuh pokok besar sbb subur...hehe