Wednesday, November 16, 2011

Wedding Preparation #3: Pelamin, andam dan photographer


Bab ni memang mencabar minda dan poket saya. Saya rasa semua orang yg dah kawen dan bakal berkawen akan merasai detik-detik rumit seperti ini. Lepas dah selesai urusan tempah kad kawen, saya meneruskan langkah seterusnya untuk survey dan booking pelamin, andaman dan photographer.


Oleh kerana saya ni orang Endau, saya fikir, haruskah saya ambil pakej andaman, pelamin dan photographer ni di KL? haruskah? Google di internet, cari di FB, tanya kawan-kawan...semua pakej membuatkan saya rasa nak pengsan. Saya tak salahkan mereka kerana memang itu lah harga yang mereka tawarkan. Business is business right?

Saya dah menyampah nak cari dalam google atau FB atau mana-mana saja pasal pakej andaman dan pelamin ni. Sangat menyayat hati kalau tengok harganya. Oleh itu saya minta Shahril tanya sepupunya, seorang mak andam. Hasrat di hati boleh la bargain harga. Tapi seperti yang saya katakan, business is business. Sedara ke, sepupu ke, 14 pupu ke...business is business. Maka dengan dukacitanya saya tolak lah pakej sepupu dia ni.

Kemudian, Shahril ada berkenan satu pakej andaman dan photographer, tapi without pelamin yg mana dia ni kawan Shahril tapi tak lah rapat sangat. Kawan Shahril ni (lelaki) adalah photogrpher, manakala isterinya buat andaman pengantin, tapi cuma andaman, pelamin tak ada sebab dia ni memang tak buat pelamin, cuma buat pakej baju dan mekap je. Tengok gambar-gambar yang dia snap dan mekap yg isteri dia buat memang cantik, cuma baju je kurang memberangsangkan. Tak kesah la tu. Setelah contact dan buat appointment, kami berjumpa sambil makan-makan untuk bincang tentang harga dan pakej yg ditawarkan.

Pakejnya:
Nikah+sanding+outdoor+custom album yg besar+custom album kecik+sticky album+mekap dan baju+free pre-wedding photoshoot...apa ntah lagi, lupa. Semua sekali tu harganya RM3000.

Aku telan air liur jugak. Tu tak masuk pelamin lagi. Bargain punya bargain, dia bagi RM2500. Saya dan Shahril kena tanggung duit hotel diaorang sebab diaorang datang dari KL kan, tapi duit minyak dia kata takpe lah....dia tanggung sendiri. Pada mulanya dia hanya mintak 1 bilik hotel je, ye la kan...dia husband & wife, satu bilik dah cukup. Ok, saya dan Shahril setuju, tapi kami belum bayar apa-apa duit booking lagi.

2-3 hari lepas tu dia sms kata nak mintak 2 bilik hotel pulak, alasannya sebab nak bawak lagi sorang photogrpher, budak tu baru-baru belajar nak jadi photographer, dia nak bawak budak tu, nak ajar mcm mana cara nak shoot gambar wedding. Aku dah angin 1 badan. Haritu bincang dah elok-elok setuju nak 1 bilik je, tup-tup mintak 2 bilik pulak. Aku bayar dia, bukan bayar anak murid dia, so kenapa aku yg kena tanggung bilik hotel budak tu? logik tak apa yg aku cakap ni? dia nak bawak 10 org anak murid pun aku tak kesah, tapi itu dia punya hal, bukan aku punya hal. Ermm...angin ni. Aku reject dia automatik!

Kan saya dah kata, rumit nak hadapi benda ni, susah nak deal dengan orang. Hari ni cakap lain, esok dah lain.

Maka, saya minta tolong dengan mak. Mak jugakkkk...apa-apa masalah, at the end...pada mak jugak tempat aku minta tolong.

Mak kenal dengan mak andam kat Endau tu, cari punya cari, fikir punya fikir, akhirnya saya amek Kak Liza. Kak Liza ni salah sorang mak andam di kg saya. Apa-apa yg berkaitan dengan bayaran, mak saya yg bercakap, pada saya biar lah dia yg deal pulak, aku dah penat. Lepas setel pelamin dengan mekap segala bagai, saya sms dan berjumpa dengan Harris, kawan sekolah saya untuk bincang pakej photography pulak.

Harris is a nice guy. Senang deal dengan dia. Actually untuk photography, saya tak amek full package. Saya skip banyak benda. Saya tak amek pun custom album ke apa ke, saya just amek apa yg perlu, jadi di situ saya dah jimat banyak duit. Dan yg penting saya mahukan Harris sendiri shoot gambar wedding saya, bukan orang lain. Saya rasa saya senang bekerja dengan Harris.

Untuk sewa canopy, saya amek Suria Canopy, juga kawan kepada mak saya. Suria Canopy menyediakan pakej canopy+meja makan beradap serta hiasannya sekali. Oh ya, pintu gerbang pun ada.


Selesai.

Kesimpulan setakat ini:
  • Pelamin+baju+andam = RM1400
  • Photopgraphy = RM750
  • Canopy = RM950
Total = RM3100

Saya rasa saya dah jimat banyak. Kalau sebelum ni 3k tu just untuk photography dan andam je, pelamin dan canopy tak termasuk. Yg ni total RM3100 dah full package. Senang sikit hati bila 3 benda ni dah setel.

Pergi tengok baju, test pakai...Kak Liza kata dia nak beri baju baru. Alhamdulillah lah kalau dapat baju baru, tapi saya tak dapat tengok lah rupa bentuk baju tu sebab belum siap, hopefully masa saya tengah taip entry ni, baju tu dah 90% siap.

Panjang lebar kan aku bercerita, padahal nak bagitahu harga je.

Maka, habis bab ke-3, sambung bab ke-4 pulak....

4 comments:

NHA said...

Mcm hampeh photographer yg minta extra bilik tu mmg patut ko reject pun...

Byk benda nk pikir nk kahwin ni kan... nmpk nye aku kena bt preparation awal lah... hahaha

Yg penting wedding mesti superb walaupun budget :-)

Julie Shahril said...

fiza: aku mmg bajet x besar,buat pon kt umah je..yg penting majlis tu meriah wlupun simple.Kalo ko nk kawen,buat la preparation awal.Buat majlis ni kena ukur baju di badan sndiri....kalo bajet besar,buat la besar-besaran,kalo bajet kecik,buat apa yg perlu je,yg penting x membazir...dan yg paling penting ialah kehidupan selepas kawen...tu yg penting.....cewahhh...mcm bgus je aku brckap...hehe

Ajamahiyaa said...

tulaa kan..mahainyer canopy..huhuhu..

mak andam tu bp kali make up?? klu 2x..mmg murah giler laaa..untung besaaa!!

masa aja dulu:
make up 2x+baju 2psg+pelamin+pintu gerbang = rm1800
canopy= = rm360
photography= amik member opis je..bg duit2 dalam tisu jek...
akibatnyer sampai skrg gambar x cuci lg...hahahaha..tgh cube nk grab promo photobook murah2 kt groupon...=p

neway..gudlak!!!! wit kompang n dJ bagai jgn terlepas pandang pula...=)

Julie Shahril said...

aja: haritu kak yie bli voucher groupon utk photobook...murah...rm78 je..beli 2 lagi..pastu kt uprint pon ada..