Saturday, November 26, 2011

Wedding Preparation #5: Guestbook, table decoration & handbouquet

Idea nak buat guestbook ni datang dari mak saya, owhh..tak sangka mak aku ni advance dan moden jugak pemikiran dia. Saya tempah guestbook ni dengan Along, kawan lama saya. Dia juga yg memberi idea untuk buat decoration macam gambar kat bawah tu. Kos semua sekali...ermm..boleh tahan rabak jugak poket saya ni.

Saya suka sesuatu yg comel. Tiba-tiba saya terfikir nak letak teady bear atas meja tu. Maka dengan itu, saya terpaksa lah mengeluarkan pembelanjaan yg agak terlebih sikit untuk semua ni.

Meja ni sebenarnya meja makan, saya letak alas meja yg labuh sampai cecah lantai. Kerusi pulak saya ikat kain jadi bentuk riben besar.

Frame paling besar (siap ada wording tentang perkahwinan saya), saya letak di tempat paling belakang. Dua frame yg kecik, saya letak gambar saya dan Shahril, diletakkan di sisi frame besar. Saya tambah lantern di sudut kiri kanan...dalam lantern tu saya letak lilin dan nyalakan lilin tu disepanjang majlis.

Dua ekor bear berpakaian pengantin saya sandarkan pada lantern.

Lepas tu saya letak pasu kecik dan hiaskan dengan bunga ros warna oren.

tadaa...
guestbook hasil kerja tangan Along


bekas letak pen..
ada 6 batang pen pelbagai warna, saya hiaskan dengan riben kecik warna hijau dan gold


Along cadangkan saya hiaskan meja solek ni cara simple. Saya pun memang mahukan sesuatu yg simple tapi comel. Saya tak suka sangat hiasan yg crowded, simple lebih baik.

Saya letak frame gambar warna putih gambar saya berdua dengan Shahril, kipas warna warni di belakang frame. Saya beli dua biji pasu kecik ada bunga pink, letak di kiri kanan meja solek. Kebetulan pulak...saya ada beli novel bertajuk 'Berita dari Hati'...macam comel je kalau letak atas meja. Saya sandarkan sekuntum bunga ros oren disitu. Lepas tu susun lilin kecik-kecik atas meja.

di sisi kanan meja, saya letak sebiji lantern kecik, ada lilin jugak dalam lantern tu.
Semua perhiasan kebanyakan warna putih, saya memang nak warna putih.


Untuk hand bouquet...juga saya tempah dengan Along. Dia yg cadangkan saya buat brooch hand bouquet. Sebab tu lah bunga tangan ni berat...dibuat dari brooch. Saya suka hand bouquet ni...sangat suka. Ohh ya, atas katil tu saya letak sekor bear besar..

close up sket...
my brooch hand bouquet..


Kos semua ni...(+-)RM600-700

Tak berapa nak ingat kos yg sebenar-benarnya,tapi setelah dikira,congak...lebih kurang macam ni duit saya habis untuk buat benda ni semua.


Tapi saya puas hati dengan semua ni termasuk lah hand bouquet tu. Kenapa saya tempah sendiri hand bouquet tu dan tak pakai yg mak andam punya? nanti next entry saya cerita.


Habis bab 5, akan menyusul bab seterusnya..



4 comments:

Anonymous said...

aku dah jumpa 2 wedding yang buat kat rumah, sediakan guest book. sangat suka! selain dari kad2 ucapan terselit di kotak hadiah, kita boleh baca ucapan2 kat dalam buku ni. sangat sentimental value

Kay said...

First time aku tgk ada tulis buku ucapan... Tp yg meja solek ko tu aku suka laa... Ingtkan buku tu ko buat baca2 sambil nak tunggu mak andam datang, tp props hiasan rupanya

Gerb said...

Cantik hand bouquet tu. Selalunya kalau buat wedding kat hotel2 je aku penah tgk ada guest book

Julie Shahril said...

whooz: itu lah tujuannya..bila2 bleh bukak dan baca semula segala ucapan2 org...sgt sentimental!

kay: yup...idea tu dtg tiba2 je.aku bwk balik novel tu sebab nk baca,sampul plastik tak bukak pon lg sbb mmg bru beli...tiba2 terpikir nk jadikn prop..

meeza: wedding kt umah jarang org buat guestbook, apatah lg wedding kt kg mcm aku ni,ada jugak tetamu yg tak nak tulis sbb takut...haha...kelakar jugak, yela diaorg mana biasa tulis2 guestbook ni..kalo kt bandar lain la..