Thursday, March 8, 2012

my pregnancy journal - week 7

7 weeks
google

My baby is growing to 7 weeks. Disepanjang tempoh saya disahkan pregnant, saya belum pernah lagi mengalami loya atau muntah atau apa-apa alahan yang teruk macam orang lain. Kadang-kadang terfikir juga, kenapa aku tak muntah? tak loya? normal kah aku?

Normal...kata sorang kenalan. Alahan ni berbeza mengikut diri masing-masing. Saya patut bersyukur kerana saya masih mampu memandu kereta pagi-pagi buta untuk ke ofis dan melayan kerja-kerja atas meja ni walaupun kadang-kadang rasa pening dan penat. Salah satu alahan yang saya alami hanyalah pening, tapi pening tu memang sejak azali dah memang ada penyakit pening, jadi saya tak rasa pun benda tu satu bentuk alahan, sebab memang pening tu penyakit saya dari dulu.

Cuma yang betul-betul menguji saya ialah emosi. Saya akui seperti mana orang lain alami, emosi perempuan mengandung ni sangat sensitif. Bukan saja nak mengada-ngada, tapi benda tu automatik berubah. Saya memang sensitif dari dulu lagi, tapi bila pregnant perasaan sensitif tu bertambah. Saya cuma tenang-tenang aje dan motivate diri sendiri supaya jangan dilayan perasaan yang entah apa-apa tu. Kalau dilayan makin parah dan tak elok sebenarnya untuk kesihatan baby. Bak kata nasihat orang, waktu pregnant ni kena happy-happy, kena banyak senyum aje supaya baby pun nanti akan happy.

Satu benda yang saya suka waktu pregnant ialah saya boleh makan apa saja yang saya mahu tanpa memikirkan kegemukan. Tapi, saya jaga pemakanan saya, bukan makan sebarangan. Saya dah tak makan pedas walaupun kadang-kadang termakan juga, saya dah tak minum nescafe, kopi dan minuman bergas dan saya kurangkan makan fastfood.

Tekak ni kadang-kadang aneh untuk difahami. Perut lapar, bau lauk pauk sangat menyelerakan tapi apabila disuap untuk dikunyah dalam mulut, dia macam tak berselera, tapi kena makan juga untuk elakkan perut ni masuk angin. Owhh...sekarang tekak ini sangat teruja apabila tengok kek. Mengada betul.

Takpe, makan selagi boleh makan, nanti lepas 9 bulan diet semula.

^__^

4 comments:

Ajamahiyaa said...

hihihi..seronok dgr alasan.."xper nnt diet semula"....=p

Julie Shahril said...

aja: tu ayat penyedap hati..ekeke :p

mrs.ecam said...

julie...bgsle xdek pape alahan aku pong alhamdulillah tiga2 ank alahan xdek....so kira normal la tu...bhgian org lain2 julie...dl terpk gak npe x rs loya2 muntah2 cam org len tp pk2 blk...syukurla kn...klu x melepek jekla nnti...hee...hee preggy mmg best sbb bleh mkn ape jek tp lps bslin nnti pengsan la ko ni diet...tu pong klu ko x breastfeeding...sbb klu ko BF mne leh diet maa...nnti susu kurang...heeeeee hihhi (alasan mls nk diet)

Julie Shahril said...

rozi: aku duk pikir mcm mne nk diet lepas ni....adoiyai...