Monday, April 23, 2012

ajaib


 kurma dari Mekah

Pagi ni ada benda ajaib berlaku pada diri ini.

Bangun pagi-pagi kepala dah sakit. Beratnya hati nak pergi kerja Allah saja lah yg tahu, tapi gagahi juga pergi kerja sebab minggu ni banyak perkara yang perlu di selesaikan. Tak boleh nak cuti sangat.

Mula-mula pergi sarapan, makan roti telur. Dalam sakit-sakit kepala pun masih mampu menelan roti telur sebab tak nak perut kosong.

Dah selesai makan, balik opis. Dapat tau ada sorang lead baru balik dari Mekah, ada bawa buah tangan, kurma dan sedikit manisan. Mula-mula saya tak hiraukan sangat sebab kepala tengah berdenyut-denyut. Amek minyak cap kapak, sapu. Amek minyak tiger balm, sapu. Macam tu jugak kepala ni. Nak makan panadol, tapi takut. Tak elok telan painkiller banyak-banyak, lagipun tengah peknen ni lagi la tak boleh nak telan ubat sebarangan kan.

Tiba-tiba teringat kurma dengan manisan dari Mekah. Terus bangun, pergi cari kurma. Entah kenapa laju je kaki melangkah ke tempat Kak Ida nak amek kurma. Saya amek 3 biji kurma dan 2 manisan.

Balik ke tempat duduk. Amek sebijik kurma, selawat dulu sebelum makan. Nyum...nyum...kunyah dan telan. Makan lagi sebijik..dan sebijik lagi.

5 minit kemudian.....

Wah...miracle! sakit kepala yang berdenyut-denyut tadi dah semakin lega. Sangat hepi.

Ajaib.

Semuanya berlaku hanya dalam masa 5 minit, dengan izin Allah.

Tak tipu, ni benda betul. Demi Allah.

Maka dengan itu saya amek lagi 3 biji kurma tu, makan lagi sambil selawat banyak-banyak.

Alhamdulillah...sakit kepala saya dah beransur hilang, bukan terus baik tapi beransur-ansur hilang. Saya dah boleh jalan laju-laju, pikir masalah. Pulak tu hari ni banyak pulak pertanyaan dari mereka-mereka yang memerlukan jawapan, kena la banyak berfikir untuk menjawab persoalan itu.

Moral of the story, makan lah kurma. Sunnah Nabi SAW tu.

Sharing is caring kan....

3 comments:

liza aziz said...

betul tu julie..lagi2 time peknen ni..lagi laa elok makan kurma. :-)

hajiMete said...

alhamdulillah kanns..

j.u.l.i.e said...

liza: jadi jom lah kita amalkan mkn kurma utk baby kita yer.. :D

hajimete: alhamdulillah...eh tuan haji dh lama x mengkomen di sini kan...