Wednesday, September 12, 2012

rindu#2 - suara nenek

 google

Ini namanya gobek.., gobek sirih. Amek daun sirih, sapu dengan kapur, letak gambir semua bagai...pastu letak dalam gobek ni. Tumbuk sampai lumat, pastu suap dalam mulut. Arwah nenek selalu marah aku dulu....dia kata, ko ni menyibuk betul, orang nak makan sirih, ko pun nak makan sirih...budak-budak mana boleh makan sirih, nanti lidah keras, susah nak mengaji......arwah nenek membebel. Aku rindu la dengan suara bebelan dia tuh. Uwarghhhhhh....



5 comments:

Ajamahiyaa said...

biler da tumbuk lumat2...saya slalu sebok nak rasa sket.....huuuuu~

CiKPuaNLawA said...

kak kiah... jah klu makan sirih ni kunyah2 macam cinggam jee...

hehehee,...

j.u.l.i.e said...

aja: dlu2 kan....skg nk tgk daun sireh pun payah...

puanlawa: kita suka tumbuk, sebab x pyh nk kunyah lama2....

eynda said...

Dah lama tak dengar pasal gobek ni... kecik2 dulu suka gak nyibuk depan maktok kalau dia tengah prepare nak makan sirih :-)

j.u.l.i.e said...

kak eynda: gobek dh jadi barang antik dah, kalo ada sapa2 simpan..mmg nostalgia gila...