Wednesday, February 20, 2013

Perangkap Kehidupan

Tiba-tiba aku teringat kata-kata seorang kawan...berbunyi begini:

"Beli rumah dan kereta adalah satu perangkap kehidupan"

Aku cari makna kata-kata dia tu, apa yang aku faham ialah, bila kita dah beli rumah, kita akan menanggung hutang lebih kurang 30 tahun. Kalau beli kereta, maksimum kita akan berhutang ialah selama 9 tahun.

Dalam waktu itu, kita tak boleh takde keje, tak boleh takde pendapatan. Biasa lah kalau dah hidup berhutang, mesti kena ada pendapatan tiap-tiap bulan untuk bayar.

Itu lah yang dinamakan Perangkap Kehidupan.

Tapi...

Rumah dan kereta adalah satu keperluan.....ye tak?

Perangkap pun perangkap la....

In sha Allah....rezeki itu ada dimana-mana, kita kena usaha untuk mendapatkannya.



"Allah tidak akan mengubah nasib kita (hamba-hambanya) melainkan kita sendiri yang mengubahnya"


4 comments:

CiKPuaNLawA said...

setuju kat awakk...

Kay said...

perangkap utk seorg bujang yg beli rumah di kampung, sama ada beliau kuarkan epf ataupun tak... bila nak beli rumah kedua di bandar tempat dia bekerja, epf sudah tidak boleh dikeluarkan kecuali jika rumah pertama dipindah milik dan dijual...

Uncle Lee said...

Hello Julie, interesting posting. Very true what you mentioned.
The 2 biggest expense in a couple's life will be a home and a car.
Have a nice day, and keep a song in your heart.
Lee.

j.u.l.i.e said...

cpl: kita akan cari rezeki tu...

kay: sbb epf hnya boleh dikuarkan skali jek..kalo nk bli umah lg kena ada duit lain lah kan...

uncle lee: tq for reading my blog..have a nice day to u too..