Thursday, December 12, 2013

tension ke?

Sejak dua menjak ni aku kerap sakit kepala. Sebenarnya memang ini penyakit aku sejak azali. Tapi lepas bersalin macam kurang sikit. Tak lama lepas tu dia datang balik. CikPuanLawa kata itu symptom nak period. Biasanya bila seseorang wanita dah bersalin, hormon akan berubah. Aku memang suka salahkan hormon. Sikit-sikit hormon, sikit hormon. Tapi betul apa. Hihi. Bukan setakat sakit kepala, perasaan nak marah dan lempang orang pun ada. 

PMS lah katakan.

Masa cuti kat kampung haritu, aku pegi klinik. Klinik kerajaan aje. MA tu kata sakit kepala aku ni more to Tension Headache. Tension headache ni tergolong dalam sakit kepala Primer. Baru aku tahu sakit kepala ni ada banyak jenis. Primer la, sekunder la, vaskular la. Apa-apa je la...hehehe.

Aku pun google pasal tension headache.


Memang betul la symptom yang aku alami tu. Tapi ada masanya aku rasa macam kena Cluster Headache. Sakit sebelah kepala dan berdenyut-denyut kat mata.

Seksa ok sakit kepala ni. Bila kena sakit kepala semua kerja tak boleh buat. Makan pun tak boleh. Nak tidur kena pastikan semua lampu tertutup. Tak boleh tengok cahaya langsung.

Lepas tidur, bangun....in sha Allah segar. Tapi tidur tu tak boleh sapa-sapa kacau.

Ada jugak orang kata (ke aku baca....lupa) masa sakit kepala kena bernafas dengan betul. Aku lupa la cara bernafas tu. Semua lupa....nampak sangat memori dah low.

Bernafas macam ni boleh...?

*
*
*
*



Langkawi, 2011.
ditemani oleh Mak Jemah dan Mak Eton
bernafas di sawah padi..






6 comments:

Dr Singa said...

waaahh...rajin nho update , cik kiah...!!??

Julie Shahril said...

kakizat: hormon rajin dah dtg...hihi

SuzieLAWAti said...

weihh... nokkk... napas dalam lumpur pon ok...

sakit kepala aku ni lagi ber kelas2 ghituu....muahahahaaa...

ingat nak susun penadol lah kat pertion kita nihh.... ;)


t.a.t.a said...

eh sama la korang ni. adik beradik eh?

cinta said...

smlm dah komen apsal xkuar ni.. line tension ke ni..

t.a.t.a said...

cinta, sweet la komen kau tu. hahaha.

line tension.