Tuesday, May 20, 2014

Thailand Road Tour episod 3: Phuket

Destinasi ketiga : Phuket

Perjalanan dari Krabi ke Phuket memakan masa lebih kurang 2 jam. Perjalanan yang santai. Cuaca panas terik. Kami berhenti di beberapa buah tempat yang dirasakan menarik untuk mengambil gambar.

Phuket, adalah sebuah pulau terletak di selatan Thailand. Sebelum ini ia dikenali dengan nama Pulau Talang yang bermaksud ikan dalam bahasa Melayu.

 welcome to Phuket

Kami tiba awal, tetapi terperangkap dalam kesesakan di bandar Phuket menyebabkan perut dah berkeroncong. Hari pun dah semakin gelap. Macam biasa, pergi makan dulu. Aku dah terjebak dengan kawan yang suka makan. Kiddy pesan, nanti balik KL jangan lupa timbang berat badan.

Baik lah.

Kami makan di Taokun Seafood, semestinya restoran halal, recommended by Sahak, our driver. Berjalan dengan Kiddy dan Aida memang makan agak mewah. Kalau aku berjalan 3 beranak, aku makan biasa-biasa je kot.

Semestinya gambar food banyak dalam entry kembara Thailand aku nih.

 ini siakap masak Kensom bersama umbut kelapa
orang Thai memang masak kensom letak umbut kelapa

ini telur ikan, digoreng bersama bawang putih
telur ikan apa aku tak tau

Dua menu je, sebab menu ni je yang aku rasa sedap, yang lain so-so je. Hehe.

One more thing yang aku nak bagitau, ketika berada di Thailand, setiap kali makan, aku pasti akan order air jus mangga. Air mangga kat sana sedap, fresh dan manis. Mangga siam kan sedap.

 sambil makan, mata dihidangkan dengan pemandangan ini
ini semasa air pasang
 
setelah air surut

suasana tenang di sini

 itik pun lapar, nak cari makan juga

 rumah-rumah kayu
best view kat sini, kepada nature lover mesti korang suka.


Dah siap makan, kami bergerak ke Patong Beach untuk mencari hotel. Patong Beach adalah antara pantai yang paling popular di Phuket selain pantai-pantai lain seperti Bangtao Beach, Kata Beach, Karon Beach dan macam-macam beach lagi.

Kenapa Patong Beach ni glamour sangat?

hehe.

Aku masih blur-blur lagi kenapa Patong Beach ni paling famous?

Ok, berbalik semula pada misi kami nak cari hotel. Cari punya cari, kami terjumpa sebuah hotel baru iaitu The Three by APK.

Sebenarnya harga hotel ini mahal, standard room pun dah dekat rm300. Tapi dengan bantuan Sahak, dia deal dan pujuk-pujuk orang hotel mintak harga murah, maka dapat lah rm170, pada aku masih mahal lagi tu. Tapi setakat itu je yang mereka boleh bagi.

Tapi, untuk Sahak yang memang asal orang Thailand, dia dapat harga rm80 je.

Nampak tak beza orang sana dengan orang kita?

Mereka mengutamakan rakyat mereka, nak tidur hotel harga memang diskaun kaw-kaw punya. Kalau kat Malaysia, tak kira lah kau orang tempatan ke, orang asing ke...harga sama je.

 suasana di lobi hotel

 standard room

yang best nya hotel ni, ada swimming pool nun kat rooftop.
wowwwiii....best gila.

Badan pun dah letih. Belah malam, kami ke pusat bandar Patong Beach. Setiap pantai di Phuket ada bandar sendiri, dan bandar disetiap pantai memang meriah dan havoc.


Patong Beach terkenal dikalangan pelancong luar yang sukakan nightlife.

Sekarang baru aku tahu kenapa Patong Beach ni popular sangat.

Kalau lah aku ni terrorist...aku akan bom kat sini dulu.

Masalahnya aku bukan terrorist.

 kawasan ini kalau siang memang lengang, tapi kalau malam....huhuhu..havoc habis

Patong Beach terkenal dengan night club, pub, bar dan transgender. Disepanjang jalan, di lorong-lorong, mata aku tidak terlepas dari menonton bapuk-bapuk siam yang maha seksi. Mereka menari-nari di tiang dan menggoda pelanggan dengan aksi-aksi yang memualkan.

Dalam kebisingan yang memekakkan telinga itu, Aida berbisik pada aku..

"Kita datang nak cari ketenangan, Phuket bukan tempat yang tenang"

Yes, it's true.

Kalau nak tenang better pergi Krabi.

Phuket adalah tempat untuk berhibur dan berpoya-poya.

Aku anggap ini satu pengalaman dalam hidup. Suami aku berkata, cukup lah sekali kita datang sini, lepas ni tak nak datang dah. Kalau nak datang lagi pun, stay kat pantai lain pulak, hihi.

Malam itu aku dah lihat benda baru, yang selama ini aku hanya menonton di tv je. Malam itu aku dah lihat depan mata. Owh ya, aku tak nafikan maknyah siam memang lawa-lawa, kulit putih gebu mengalahkan perempuan tulen. Jangan tersalah mengorat maknyah sudeh.

Nak bergambar dengan maknyah? Boleh...bayarannya rm20 (200 baht) sekali petik kamera. Memang buat duit sungguh diaorang ni.


Di tepi-tepi jalan di sini, ada gerai menjual pancake banana. Aku dah ketagih dengan pancake ni.


Thai pancake banana adalah salah satu daripada streetfood yang popular di sana. Pastikan ianya halal baru beli, hihi.

Pancake ini, kulitnya macam roti canai kalau kat Malaysia, tapi diaorang panggil pancake. Yang menjadikannya sedap sebab ada pisang yang dipotong bulat nipis-nipis, disapu dengan nutella, lepas tu kulit luarnya disapu lagi dengan coklat dan susu pekat manis.

Memang mabelessss. Yummehh.

.
.
.
.
.

Esoknya pulak, sehari suntuk kami ke pulau. Oleh kerana hampa tak dapat pergi pulau semasa di Krabi, kami pergi pulau dari Phuket. Untuk yang nak buat aktiviti Island hoping ni kena spend masa 1 hari, dari pagi sampai petang. So, tak boleh buat aktiviti lain sebab badan dah penat.

Kami amek pakej island hoping Phi Phi Island ke 7 point, mula-mula aku ingatkan 7 pulau. Bukan 7 pulau tapi 7 point. Hahaha, salah pemahaman.

Bayarannya rm170 (1700 baht) seorang, sekali dengan makan tengahari dan air mineral. Naik bot bernombor 11 bersama leader kami iaitu Mary. Mary ni nyah, nyah yang bermulut becok, tak boring dengar dia berceloteh.

 menunggu untuk naik bot


Point pertama ialah Maya Bay. Maya Bay adalah lokasi pergambaran filem 'The Beach' lakonan Leonardo DiCaprio. Dengan adanya nama Leonardo, tempat ni jadi glemer.


Maya Bay memang cantik dengan pasir yang memutih dan air laut yang kehijauan. Kami diberi masa 40 minit untuk mandi manda di sini.


Kemudian, kami ke point kedua, Bamboo Island. Di sini kami dibenarkan turun ke dalam laut untuk membuat aktiviti snorkeling. Ya Allah, memang cantik dan sangat jernih air laut disini.

crystal clear water


Pada mulanya aku dah siap-siap pakai gogle dan lifejacket kekonon nak snorkeling lah. Bila terjun ke laut...aku naik balik. Air laut bergelora sebab banyak bot lalu lalang, aku jadi takut. Hahaha. Kelakar kan. Dah la aku terjun sorang-sorang, husband aku kena jaga di debab tu. Maka tak jadi aku nak bersnorkeling.

Naik atas bot, husband aku pulak terjun. Aku tukang amek gambar dia.


Point ketiga ialah Viking Cave. Viking Cave ini tempat orang ambik sarang burung layang-layang untuk dijadikan ubat-ubatan. Tempat ini private dan dijaga, tidak ada penempatan, yang ada hanya gua tempat burung layang-layang membuat sarang, dan berkali-kali Mary ingatkan bahawa kita tak boleh ambik sarang burung itu sesuka hati, kalau tak kena denda.

Kami tidak lama di sini, sekejap je.


Point keempat, aku lupa nama tempat ni, Monkey Island kalau tak silap sebab pulau ni banyak monyet.

jangan buang sampah dimerata-rata
jangan main campak je plastik minuman ke dalam laut


Point kelima, Phi Phi Don Chukit Resort untuk makan tengahari. Budak-kecik-badan-besor amek kesempatan untuk minum susu.
 lunch, ada nasi putih dan lauk pauk, spegeti yang tak berapa sedap tapi boleh lah,
aku prefer nasi

kita bole sewa resort di sini kalau nak..
patut lah aku nampak ada orang bawak beg besor gedabak...rupanya diaorang nak stay kat sini..

Point keenam, Koh Khai Island. Kami diberi masa yang agak lama untuk mandi manda dan beristirehat di pulau ini, lebih kurang 1 jam setengah gitu.


Di Koh Khai Island ini ada disediakan tempat berehat. Kalau nak duduk atas kerusi beratapkan payung ini kena bayar rm15. Duduk lah lama mana pun.

 kenalkan...ini lah Mary, leader bot kami.
masa ni dia hantar buah untuk kami makan..
pakej ini siap sekali dengan lunch, mineral water dan buah-buahan

macam orang dah besor je gayanya

 budak ni lah paling seronok main air

 ...sampai tak nak balik!
aku ajak balik, dia mengamuk.

next time...kita datang lagi ok
doakan mama dan papamu kaya, boleh jejalan lagi ke sini
hehehe..


Point ke tujuh?

Yang ni aku confuse sikit. Lepas Mary panggil naik atas bot, kami bergerak untuk balik dan aku tak perasan langsung kat mana point ketujuh ni. Hahaha. Aku rasa, point ketujuh itu ialah kembali semula ke tempat asal menunggu bot pagi tadi, hehehe. Bijak diaorang ni berniaga.

Maka tamat lah aktiviti island hoping.

Best, tapi tak puas. Penat tapi seronok dan kulit pun terbakorrr.


Balik dari island hoping, terjun kolam pulak. Bermandi manda lah sambil melihat alam sekeliling dari rooftop. 

Best!

sunset from rooftop of the hotel


.
.
.
.

Esoknya, pagi-pagi bangun, jalan-jalan sekitar bandar Patong yang malam semalamnya havoc, disiang hari sunyi aje.

 pantai yang mengadap laut Andaman

 ada service open massage di tepi pantai

 tengok lah laut puas-puas sebelum kita berangkat ke Hatyai
kat Hatyai kita dah tak tengok laut Andaman, kita tengok laut China Selatan pulak






 disiang hari keadaan kat sini tak lawa mana..


.
.
.
.

Dalam perjalanan ke Hatyai, singgah di Phang Nga.

Kami ke Dairy Hut Farm, nak tengok Llama. Tau tak ada binatang namanya Llama?

 Dairy Hut Farm
Tiket masuk rm8

Ini lah Llama. Binatang ini nak kata unta bukan, nak kata kambing pun bukan. Rupanya ada macam unta tapi tak ada bonggol. Llama berbulu tebal macam kambing biri-biri. Jinak dan manja si Llama ni.

 Llama berasal dari Amerika Selatan, biasanya dijadikan alat pengangkutan dan makanan.

 kita boleh beli makanan untuk bagi Llama makan
tengok lah kemain suka lagi Zhareef dapat bagi Llama makan
excited dia..

 lembu pun ada

 kuda

 kambing biri-biri
excited Zhareef dapat bagi kambing makan rumput
semua kambing datang berkerumun dekat dia


 pastu layan dia main keretapi sekejap

dan akhir sekali sebelum bergerak ke Hatyai..
bergambar lah dengan patung Llama

 coppp....
tak habis lagi..
dengan tractor pun nak amek gambar..
kihkihkih
 atas jambatan pun..
kat Malaysia tak ada jambatan ke..
ngeh3

Ok jugak tempat ni, sesuai untuk orang yang ada anak, have fun dengan animal. Bukan tengok binatang dari jauh macam kat zoo tu, tapi boleh pegang, belai-belai dan bagi makan. Cuma binatang kat sini tak sebanyak macam kat zoo, tapi boleh la, sesuai dengan harga tiketnya. Budak-budak suka, mak budak macam aku pun suka.

.
.
.
.

Dah tengok nightlife, dah mandi laut kat pulau sampai terbakor kulit, dah mandi kolam yang syok kat atas bumbung, dah main-main dengan binatang...mari kita ke destinasi berikutnya...
.
.
.
.
.

Hatyai.






4 comments:

Dr Singa said...

camtik nya biru laut di Maya Beach!!!
chop..
pulau james bond lak yang mana?

rentung laaa korang semua..

ni trip yang tak banyak/sempat prepare/book eh..?

Julie Shahril said...

Kakizat: pulau james bond kena amek pakej lain, saya amek pakej Phi Phi Island. Diaorg mmg btol2 buat duit! trip ni mmg tak prepare apa2 kak..sbb ikut kwn yg suka redah...lgpun dia dh biasa ke sana. Ada la saya review sket2 pasal thailand and survey hotel.

Ajamahiyaa said...

Llama..emperor's new groove!!! ;p

Unknown said...

It is very nice blog i really enjoy to read this.

How to make more beautiful to this blog with web design tools?

Scuba Diving Phuket | Scuba Diving Phuket Rawai