Wednesday, August 6, 2014

34

34 tahun yang lalu, lebih kurang pukul 12.30 malam, mak saya sedang bertarung nyawa untuk melahirkan seorang anak cute. Di atas katil hospital Mersing, selepas tumpah darah, lahir lah baby comel secara normal, tapi keluar kaki dulu. Menyongsang!

Mak kata secara berseloroh..

Kau la anak yang paling susah nak keluar, dah la menyongsang, keluar-keluar je kulit semua dah menggelupas, dah siap memerut dalam perut, jendol pulak tu.

Ye lah, ye lah...saya jendol.

Hikhikhik.

Kadang-kadang saya pikir, saya ni normal ke? saya duduk dalam perut selama 11 bulan, bukan 9 bulan. Dah overdue sangat-sangat dah. Dulu-dulu doktor tak kisah kot kalau baby dah overdue, cuba sekarang....confirm dah kena operate.

Sepatutnya saya lahir bulan Jun, tapi terlajak sampai ke bulan Ogos. Takpe lah syukur juga Allah beri saya peluang melihat dunia dan menyedut udara alam sehingga ke saat saya menaip entry ini.

Sudah 34 tahun saya hidup, banyak liku-liku kehidupan yang telah saya lalui. Dari selatan berhijrah ke ibu negara, dari ibu negara berhijrah pula ke utara. Kemudian balik semula ke ibu negara. Bekerja. Berkahwin. Jadi isteri, jadi ibu. 

34 tahun sepatutnya saya sudah menjadi cukup matang, tapi kadang-kadang saya terjatuh juga dari landasan. Saya manusia, bukan ma'laikat. Dari sehari ke sehari saya cuba menjadi insan yang lebih baik. Sejak ada Zhareef saya rasa saya lebih baik dari sebelum ni. Baik sikit laa. hehehe.

Saya bersyukur saya masih hidup, masih berkesempatan melihat orang yang saya sayang dan berpijak di bumi Tuhan. Sesungguhnya nikmat yang tak terhingga ialah nikmat dapat bernafas.


Selamat menyambut hari kelahiran Julie.


Ayat penyedap hati:
Kau dah 34 tahun Julie, tapi kau tetap babyface.... hehehehee...don't worry, age is just a number.



4 comments:

Izwa Kamaruddin said...

selamat hari lahir :)

SalbiahM said...

hepi birthday kak julie!

Dr K said...

happy birthday!!

breech delivery tu dah takjub..
yg lagi saya takjub, 11 bulan punya overdue!!! Ni 1st time saya dengar overdue punya lama..hihihih..tu pasal kulit semua dah menggelupas..syndrome postdate baby :)

Julie Shahril said...

idzwa: thanks :)

salbeeyah: terus panggil kak julie eh..hehehee..btw thanks.

dz:kann...saya dgr mak saya citer pun rasa takjub dan kagum sbb saya keluar kaki dulu, bila saya dh rasa sndiri mcm mne sakit nk bersalin, saya salute lah kat mak dan smua mak2 dlm dunia yg mampu lahirkan anak yg rmai secara normal. cuma..saya agak pelik mcm mne doktor2 dlu2 bole biarkan baby duk lama2 dlm perut..ntah x phm.