Wednesday, October 15, 2014

teknologi



haritu ada gambar perempuan mengandung dan menyusukan anak menjadi viral di fb. kejadian berlaku dalam ERL.

sekarang aku salah seorang pengguna ERL. apa yang aku perhatikan, bila melangkah masuk dalam ERL, semua berebut nak duduk. peak hours (pergi dan balik kerja) memang sesak. dah dapat tempat duduk, terus amek handphone dan godek-godek handphone. aku pun selalu jugak buat, haha.

bila mata dah tertumpu pada telefon pintar, kita tidak akan perasan ada perempuan mengandung berdiri tak dapat tempat duduk. ada jugak yang tak main handphone tapi buat bodoh je tengok perempuan mengandung tu berdiri.

suatu hari, aku balik kerja macam biasa naik ERL. manusia penuh sesak dan bertuahnya aku dapat duduk sebab aku sampai awal, beratur depan dan dapat masuk dulu dalam train. ada sorang perempuan cina mengandung masuk dan berdiri dekat dengan pintu train. orang yang duduk kat depan buat tak nampak aje, atau dia memang tak perasan sebab sebok tengok telefon. aku lambai-lambai kat perempuan itu suruh dia duduk tempat aku, tapi dia geleng kepala. aku lambai lagi sekali suruh dia duduk. dia akhirnya akur sambil tersenyum.

apa yang aku nak sampaikan ialah bukan nak mengatakan aku ni baik, tidak. ada ramai lagi manusia baik diluar sana. seperti yang aku cakap tadi, ada segelintir manusia yang terlampau kusyuk menatap telefon sampai tak sedar kehadiran wanita-wanita mengandung dalam ERL, maafkan lah mereka.

tapi point penting yang aku nak sampaikan ialah...

teknologi menjadikan manusia leka.

bak kata Albert Einstein, teknologi canggih pada hari ini menjadikan manusia tidak bermasyarakat.

dan pada aku pulak, teknologi menjadikan manusia tidak alert pada orang sekeliling. aku pun kadangkala leka dengan telefon, fb la, ig la, whatapps la...so perkara ini ditujukan untuk diri aku juga.

lagi-lagi kalau kita naik kenderaan awam seperti ERL atau LRT...please alert to the pregnant woman, golongan veteran, orang cacat atau kurang upaya, kanak-kanak dan ibu-ibu yang mendukung anak kecil. mereka  lebih berhak untuk duduk.


5 comments:

Dr Singa said...

hehhehehhee..
ahkak diri selang 2 orang dari sebelah kau pun kau tak perasan hari tu!!

Dr Singa said...
This comment has been removed by the author.
Julie Shahril said...

kakizat: sbb saya tak pandang kiri kanan..hahaa..sampai akak bagi mesej pon saya tak sedor. dlm erl baru baca. masa tu saya sakit kepala...ecehhh...alasan!

SuzieLAWAti said...

agak2 klu naik lrt sekarang dapat tak duduk...?!..
Almaklumlah.. perut ai MKD ... ;(

wan norulkhamisa said...

kak julie..lisa ada anta emel....