Thursday, January 29, 2015

mindset


Aku cuba untuk memahami ayat Warren Buffet ni banyak kali. Apa kene mengena tamak dengan takut?

Jelas sekali ianya berkait rapat dengan 'mindset'.

Contoh 1:

Jualan buku murah Big Bad Wolf. Harga buku gila-gila punya murah dan orang berpusu-pusu pergi untuk membeli buku. Harga murah, jadi orang ramai mengambil kesempatan untuk membeli buku sebanyak yang mungkin. Ada juga yang membeli sebab murah, tapi tak baca pun.

Agak-agak la kan, kalau tak kerana adanya jualan buku yang murah tu, ramai tak orang datang untuk membeli buku?

Dan semua buku yang dibeli tu habis dibaca ke? To be honest, aku adalah salah seorang manusia yang belum habis membaca semua buku yang aku beli. Aku pernah pergi sekali saja ke Bid Bad Wolf, selebihnya aku banyak shopping buku online.

Jelas sekali disini, 'mindset' kita beli buku sebab murah, kita jadi tamak, bukan sebab kita memang betul-betul nak beli buku tu.

Contoh 2:

Bursa saham. Bila ekonomi goyah, harga saham jatuh. Pelabur jadi takut dan segera menjual saham-sahamnya. Mindset orang-orang kaya ni lain sikit, mereka takut pada harga yang murah. Pada mereka, saham jatuh mesti kena jual, takut rugi, takde untung kata mereka. Bukan macam kita rakyat marhein ni, kita suka pada harga yang murah.

Itu lah mindset.

Sama juga macam orang yang tak makan ikan. Masa kecik dia pernah tercekik tulang ikan, maka dia set dalam otak dia, "aku tak nak makan ikan, nanti tercekik tulang". Maka, sampai ke besar lah dia tak makan ikan. Hehehe.

Atau...

Kau tengok baju berlonggok atas katil atau sofa, baju tu dah setinggi gunung tahan. Memang letih tengok baju yang belum dilipat. Aku pun benci. Tapi, cuba kau set kat otak, "lipat baju sambil tengok tv pasti seronok". Kau set kan satu keseronokan ketika melipat baju, maka hasilnya mesti memberangsangkan.

Aku selalu ajak Zhareef tolong aku lipat baju. Apa yang dia buat, dia guling-guling atas longgokan kain baju tu, atau dia kecahkan semula baju yang aku dah lipat. 

Seronok bukan?

Muahahaa. Poyo.




3 comments:

Dr K said...

saya pun masuk dlm statistik " pembeli buku Big Bad Wolf yang tak habis2 lagi baca buku yg di borong"


hahaha

Fnd Rocka said...

yang aku nampak Warren cakap soal peluang dan pilihan.

Julie Shahril said...

fndfrocka: peluang dan pilihan yg ada depan mata ada kaitan dgn mindset, ini pemahaman aku pd ayat ni, pemahaman org lain mgkin berbeza