Thursday, June 4, 2015

Aqiqah zhareef

2 tahun lepas masa buat cukur jambul, aku tak buat aqiqah, tahun ni baru terkial-kial nak aqiqahkan anak. Takpe lah, janji buat.

2 ekor kambing disembelih untuk seorang anak lelaki.

Alhamdulillah, selesai semuanya.

 goodies bag untuk tetamu yang hadir
adik ipar aku yang setelkan bab-bab ni..

watak utama...
kambing!
 
 sepupu-sepupu aku sedang potong kambing

 husband dan adik aku cari daun pisang

 pelbagai jenis daun untuk buat bebotok ikan, ada setengah orang panggil pais ikan
makanan orang Johor yang sihat

 lapisan paling bawah ialah daun pisang, lepas tu letak la semua jenis daun (daun mengkudu, pucuk buas, pucuk apa benda ntah lagi), then letak ikan, letak pulak rempah, letak daun sikit lagi, baru bungkus sepenuhnya dengan daun pisang, lepas tu ikat dgn getah, dan kukus sampai masak....
rumit tak?

ini la finishing sebungkus bebotok sebelum dikukus

 emak dan adik beradiknya

kumpulan yassin kampung aku

akhir sekali...
potrait tuan tanah kedaung....majlis khas untuk si comel aku tu..
Ahmad Zhareef Haiqal


1 comment:

Gerb said...

sedapnya botok2. makan ngan nasi. oh sedapnya nasi