Thursday, October 29, 2015

hikmah jerebu




Jerebu bukan bala dari Allah, tapi satu kejadian merosakkan alam yang disebabkan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri. Allah dah jadikan bumi ini cantik dah, lengkap dengan langit, awan, tanah, air, api...semuanya ada pelbagai kegunaan. Tapi kalau salah guna, ini lah akibatnya. Hampir 2 bulan sengsara menyedut udara jerebu.

Tapi pagi ini, langit biru, kualiti udara jauh lebih baik dari hari-hari sebelum ini. Harap-harap jerebu terus pergi dan jangan datang lagi.

Namun, dalam pada itu, banyak juga hikmah disebalik jerebu, antaranya:

- Kerana jerebu, kita tak keluar rumah, jadi dapat lah suami makan dengan isteri dan anak-anak. Kalau sebelum ni, mungkin susah atau jarang-jarang nak makan sama-sama. Tapi aku hari-hari makan sama-sama dgn suami dan anak, alhamdulillah.

- Sebab tak keluar rumah juga, satu keluarga dapat berkumpul, maka dapatlah si anak yang jarang-jarang dapat luangkan masa dgn mak ayah, dapat lah bermain dan bergurau sama-sama.

- Buat pelbagai aktiviti di rumah dengan anak. Contohnya, buat mainan DIY seperti buat jalanraya menggunakan tape, melukis dan mewarna dengan anak, buat bekas letak pen dengan kotak terbuang, jahit sarung bantal dengan t-shirt yang dah tak pakai...dan banyak lagi sebenarnya aktiviti yang boleh kita explore sepanjang terperap di rumah. Kalau tak sebelum ni, asal weekend je mesti keluar jalan-jalan.

- Tengok tv, layan movie puas-puas kat rumah. Anak aku pulak...layan kartun sampai lebam.

- Mencuba menu masakan baru. Hahaa...menjadi ke tak, belakang kira. Ye la, nak makan kat luar macam tak selesa dgn jerebu, so masak lah lebih baik, lagipun sekarang ada wabak demam kepialu kan.

- Kerana jerebu, aku lebih menghargai langit biru. Teruja nampak sunrise/sunset. Rasa nak lompat-lompat. Nampak matahari macam dapat duit menang loteri, excited tak terkata. Nampak tak...Tuhan cuma kaburkan alam 2 bulan je, 2 bulan tak nampak matahari dan langit biru. Tu pun kita dah rasa terseksa.


Tapi...ada tapinya juga...

Musim-musim jerebu, jemur baju bau asap, angkat jemuran letak dalam bakul...dah bertimbun dah macam gunung datuk dah aku tengok...



Bila nak lipat baju ni????





1 comment:

Dr Singa said...

bila lah orang nak cipta mesin lipat baju!!!??