Wednesday, September 21, 2016

Istana Flinstones - Sekakap, Mersing

Aku amek cuti straight seminggu sempena raya haji dan hari Malaysia. Masa dihabiskan di kampung, kebetulan adik ipar bertunang 17.09.2016. So alang-alang cuti teruslah seminggu.

Masa yang ada, menjelajah di kawasan sekitar Mersing. Teringat pasal Istana Flinstones yang orang selalu gembar gemburkan, milik Tuanku Sultan Johor. Lokasinya di Kem Iskandar, Sekakap, Mersing. Kalau naik kereta dari bandar Mersing dalam 10 minit je. Tapi aku dari Endau...so amek masa dalam 45 minit untuk sampai. Drive pun santai-santai.

Kawasan pembinaannya luas, masih banyak yang belum siap. Masa aku sampai, cuaca panas terik. Aku berhenti betul-betul depan pintu masuk, ada pekerja disitu. Oleh kerana ini istana sultan, kena lah mintak izin baik-baik untuk ambil gambar. Aku diberi keizinan tapi tak boleh lama-lama, kena pantas.

Masa berdezup-dezup lah menangkap gambar macam lipas kudung.

 tiang-tiang konkrit terpacak menyukarkan pandangan mata untuk melihat istana flinstones, tapi aku skodeng juga lah segagahnya

 hasil zoom, jadi lah daripada takde

pintu gerbang..
nampak tak pakcik yang berdiri terpacak tu...dia lah yang suruh aku amek gambar cepat-cepat


Then, meronda-ronda disepanjang jalan di Sekakap, lalu tepi sungai, nampak pulak air sungai yang saaaangat ohsem. Cantiknya warna hijau turqoise. Berhenti kereta, turun, berdezup lagi ambil gambar. 

Bukan senang nak tengok warna air sungai ohsem macam ni di Mersing. Dulu-dulu aku pernah melepak kat sungai ni tapi warna airnya tak secantik ini. Rugi kalau tak mengabadikan keindahan ini dalam sekeping gambar.

 panorama view

panorama view


Lepas ni kalau datang sini lagi belum tentu warna air sungai secantik ini.



2 comments:

Kay said...

baru berangan nak pergi. rupanya tak selalu air warna tu ye

julie shahril said...

a ah kay, bkn sepanjang tahun air warna mcm tu, nasib2 la