Monday, September 18, 2017

Melawat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah

Situasi yang sama macam minggu lepas bila keluar rumah tanpa arah tujuan. Kami memang suka buat ad hoc program. Aku macam biasa lah, kepala kosong. Tak sempat lah nak fikir mana nak pergi. Dan macam biasa, husband aku punya idea.

Mula-mula pegi makan dulu. Makan nasi ayam Mancongkam kat area Gombak.

Lepas tu, husband aku cakap, jom pegi melawat sekolah Tahfiz yang terbakar tu. Aku on jer, dan sebenarnya aku sangat suka dengan idea itu.

Jalan dikawasan perumahan menghala ke sekolah Tahfiz itu sesak teruk. Ramai umat datang melawat. Tengok kat waze, lagi 300 meter nak sampai, kami dah terkandas dalam kereta sebab jem menggila.

Husband aku cakap, pegi turun...jalan kaki. Kalau nak tunggu memang kematu bontot tak sampai-sampai. Aku turun, jalan kaki sorang-sorang. Husband aku dan anak-anak dalam kereta, bergerak slow2.

Keputusan turun dari kereta dan berjalan kaki adalah keputusan yang tepat. Sementara nak tunggu kereta husband aku sampai, banyak masa aku nak melawat kawasan sekitar sekolah dan snap gambar. Umat manusia sangat ramai, panas berdeting.

"Apa lah sangat panas matahari ini kalau nak dibandingkan dengan bahang kepanasan budak-budak tu terbakar"...aku cakap sendiri dalam hati.


Kawasan depan sekolah. Tak boleh masuk, hanya boleh melihat dan ambil gambar dari luar. Masa ni geng-geng motobike ramai berkumpul bawah khemah putih tu.

Tingkat 3 - kawasan yang terbakar teruk. Siapa-siapa yang tengok video semasa hari kebakaran pasti tak boleh lupa dengan bunyi jeritan anak-anak syurga ditingkap itu. Sayunya hati aku.

Tak terjangkau dek akal, kebakaran ini dilakukan oleh tangan seorang budak. 

Today's world is so scary when children murdered by another children.

 Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah

Aku ada seorang kawan yang tinggal di kuarters tentera tak jauh dari sekolah tahfiz ini. Menurutnya, sekolah ini adalah penempatan sementara untuk pelajar-pelajar tinggal dan belajar kerana sekolah yang sebenar dalam pembinaan.

Pada hari kejadian, kawan aku kebetulan terjaga dari tidur sebab baby dia menangis. Tak terfikir diluar sana ada kebakaran. Kebetulan dia jengah di sliding door, dan terkejut melihat api marak membakar sekolah tahfiz tu.

Dan dia pun pelik api marak begitu cepat. Dia dengar jeritan suara anak-anak tahfiz mintak tolong. Lepas itu, azan berkumandang walaupun waktu itu belum masuk waktu subuh. Azan dilaungkan untuk meredakan api, tapi menurut kawan aku, api semakin marak.

Dan...sedikit demi sedikit suara jeritan anak-anak itu senyap begitu sahaja.

Yer, dia terkesan dengan kejadian ini. Sangat terkesan. Jeritan suara itu terngiang-ngiang ditelinganya.


Antara yang hadir melawat sekolah tahfiz


Aku rasa ini lah awning tempat anak-anak tahfiz yang sempat terjun dari atas untuk menyelamatkan diri. Sebenarnya, sekolah ini bukanlah daif sangat. Binaannya dari konkrit, cuma silapnya cuma ada 1 pintu masuk dan keluar. Mungkin ada kelemahan lain dari segi keselamatan, tapi disebabkan kebakaran ini dirancang dengan begitu tak terlintas dek akal, dengan niat mahu menganiaya, anak-anak tahfiz terperangkap tak boleh keluar kerana pintu dikunci dari luar. Tong gas sengaja dibocorkan, dan ada tilam diletakkan di pintu.

Ada seorang baby dan kanak-kanak berusia dalam lingkungan 4 tahun, anak ustaz yang mengajar disitu semasa kebakaran, tapi mereka sempat diselamatkan oleh anak-anak tahfiz.

 Sepi

 Tangga menuju je masjid

 Peristiwa ini tidak akan luput dalam ingatan
Selamat jalan anak-anak syurga
Semoga berbahagia di negeri abadi

 Disini tersedia tabung derma untuk sesiapa sahaja yang sudi menghulurkan bantuan seikhlas hati

Bagi yang tidak berkesempatan datang, boleh menghulurkan bantuan secara online menggunakan akaun ini.


"Tidaklah akan berkurang harta yang kita infaq/sedekahkan dengan ikhlas kerana Allah, melainkan Allah akan menggantikannya dengan berlipat ganda"




2 comments:

Kay said...

belum cukup kuat utk lalu kawasan tu lg... aku mengintai dr LRT je skrg ni.
Kuat hati ko tgk video tu

Julie Shahril said...

kay: tak kuat...aku tgk video tu tak abes pun, terus tutup.