Monday, September 11, 2017

Muzium Tentera Darat

Semalam keluar rumah tanpa arah tujuan. Mula-mula singgah rumah baru tengok keadaan rumah, apa yang dah siap. Masih banyak lagi yang belum siap.

Lepas masuk dalam kereta, perut dah lapar sebab dah hampir tengahari.

Sebelum itu aku tanya husband aku, kita nak pegi mana lepas ni? sebab takde plan pun nak pegi jalan ke mana. Dalam kepala kosong.

Husband aku tanya, nak pegi pantai tak? Aku jawab boleh juga sebab aku tak ada idea nak ke mana.

Dan husband aku bagi 3 pilihan.

- Morib..

- Sepang Gold Coast..

- Port Dickson..

Kejap, nak pikir 10 saat.

Morib bukan ada apa pun, pantai tak cantik sangat.

Gold Coast pun takde apa, yang lawa cuma resort atas air tu je.

Port Dickson? At least pantai kat sana cantik sikit dari 2 tempat kat atas tu.

Maka, aku pilih PD.

Sebelum itu kami singgah makan tengahari di Salak Tinggi. Makan ikan patin tempoyak. 

Perut dah kenyang, baru boleh jalan.

Sampai di PD, entah apa yang ada dalam kepala husband aku pun tak tau lah, dia belok ke arah Muzium Tentera Darat. Spontan atau memang dia dah fikir disepanjang perjalanan, aku tak pasti. Yang pasti, aku rasa muzium ini not bad. Tapi parking susah sikit.

Free entrance. Jom masuk.

Anak aku excited tengok kapal terbang. Typical budak, mesti suka tengok kapal terbang tak kira lah kapal terbang apa. Sebenarnya mak dia pun suka juga.

 Pesawat Caribou
Yang ini tak boleh masuk, boleh bergambar diluar je

 Bila kau paksa suruh anak kau jadi prop, bila budak tu tak nak, kau rasa geramnya
kihkihkih

 ni pun sama...walaupun agak heart attack takut dia jatuh,
tetap nak jugak jadikan dia prop...
sabar lah anak melayan kerenah ibubapa mu..
mama tahu adik redha..

 Suruh dia duduk dalam heli, dia ikut arahan tapi jangan tutup pintu katanya...
banyak term and condition budak ni sorang kalau nak suruh dia posing

 Bapaknya pulak jadi prop aku....muahahaaa..
tapi dia yang rela...takpe la kan

Rupanya di muzium ini ada terowong. Mula-mula aku ingatkan terowong betul-betul zaman perang, rupanya replika je. Tapi gaya macam terowong betul. Ajak Zhareef masuk, dia tak nak, penakut yang amat. Husband aku pulak kena jaga Rayqal. Maka, aku masuk sorang-sorang.

 Terowong Parti Komunis Malaya (PKM)
Terowong ini sepanjang 142 meter. Boleh di akses dari 2 pintu masuk. Dari blok B dan dari pesawat caribou tadi.

Di dinding terowong ada diletakkan cerita sejarah tentang komunis dan sejarah perang zaman dulu, tapi aku memang tak sempat nak baca semua. Kalau aku datang sorang-sorang atau tak bawak anak, mungkin boleh lah aku khatam baca semuanya.

 Bilik Pembedahan

 Bilik Mesyuarat Tingkap

 Ini pameran belah luar muzium.

Kami gerak dulu..
apa-apa...roger

Muka kena paksa ambil gambar
hahahaha

Nama perajurit yang banyak berjasa dan yang telah pergi diabadikan di monumen ini

“ INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJI’UN “
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ


“Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali “.



Ada baiknya menghayati sejarah silam, tiada yang lama, tiada lah yang baru. Syukur lah kita lahir ketika Malaysia sudah aman. Hidup dizaman perang sangat lah perit dan tersiksa.

Aku macam nak pergi lagi muzium ni, sebab banyak tempat aku tak masuk. Tak pelik kan nak repeat pergi muzium?

Dan tahu tak, muzium tentera darat hanya ada satu di Malaysia...

iaitu di Port Dickson.


3 comments:

cinta said...

Props yg cumel dan kacak. Hehe.

cinta said...
This comment has been removed by the author.
Julie Shahril said...

siti: props limited edition