Monday, March 12, 2018

Langkawi - Permata Kedah

Pulau Langkawi, permata Kedah, antara pulau yang cantik terletak di Laut Andaman. Aku pun tak tahu kali ke berapa aku ke sini.

 View tepi jalan jer
nampak view cantik, terus stop ambil gambar

Kali ni pergi berjalan santai-santai 5 hari 4 malam. Santai-santai pun berlengas jugak. Mula-mula rasa macam lamanya stay sana 5 hari, tapi rupanya tak cukup masa jugak. Beza tau berjalan bujang dengan bawak anak, sangat berbeza. Anak kecik yer, bukan anak dah besar panjang. Gigih tau melayan kerenah diaorang sampai migrain aku dengan bapak diaorang.

 
Tempat wajib, cable car. Panas ya rabbi...mendidih rasa otak. Di cable car sekarang dah ada sky glide. Bayar rm10, naik sky glide untuk turun ke jambatan gantung. Tak naik pun takpe, berjalan lah sendiri turun ke bawah, tapi nak berjalan pun tak silap aku kena bayar jugak. Apa daa jalan kaki pun kena bayar.

Aku, of course naik sky glide. Hahaa. Takde maknanya aku nak jalan kaki dengan budak 2 ketol yang lasak tu.


View...subhanallah, cantik sangat. Masa ni cuaca panas lit lit, ambil gambar memang cantik. Dulu-dulu zaman jahiliah datang Langkawi, tak reti lagi nak menghayati keindahan alam. Sekarang, kemainlah kagum dengan negara sendiri yang tak kurang hebat.

Laut yang biru kehijauan, langit pun biru, lawan pulak dengan hijaunya gunung ganang. Perfect!

 The suspension bridge

 Masa ni di Middle Station. Lawa gila cuaca (panas gila of course), tapi gambar kau akan jadi sempurna, lighting perfect

 Kalau nak snap gambar jambatan gantung macam ni, kena snap dari dalam cable car

 Pantai Tanjung Rhu
Dulu tempat ni sunyi, nothing. Sekarang ramai juga tourist
panas ya ampun

 Di Telaga Hoabour, tempat parking bot-bot mewah tu
Ada kapal layar Datuk Azhar Mansur di situ. Mesti semua orang kenal siapa dia kan....pelayar yang famous dulu-dulu, belayar mengelilingi dunia selama 190 hari...

.
.
.
.
.

Lepas tu kami pusing-pusing, jumpa satu kampung yang rumahnya atas air. Bukit Malut nama kampung tu. Menyusur masuk di lorong-lorong kecil, tengok rumah orang kampung disini. Menarik juga. Tempat ni mengingatkan aku pada sebuah perkampungan air di Sabah.

Bila dah balik, baru aku google pasal Bukit Malut. Tempat ni pernah terbakar tahun 2010 dan 2015. Puncanya litar pintas, tapi takde kematian berlaku.





.
.
.
.
.

Masa balik dari Taman Buaya, sesaja pusing-pusing kawasan Datai Bay. Jalannya tak meriah macam di Chenang. Ada resort disitu. Sampai dihujung jalan, kereta kami kena tahan, tak boleh jalan ke depan lagi dah sebab di depan sana kawasan private, ada rumah Tun M.

Jumpa Pantai Pasir Tengkorak. Tempat ni rupanya tempat favorite local mandi mana. Orang tempatan tak mandi di Chenang yang penuh manusia tu, mereka mandi di sini rupanya....Pantai Pasir Tengkorak.

Memang cantik pantai ni, airnya tenang dan jernih. Sesuai sangat kalau anak-anak kecik mandi disini. Next time kalau pergi Langkawi lagi, aku nak datang mandi manda disini dengan budak 2 ketol tu.

 Pantai Pasir Tengkorak

 Pantai Pasir Tengkorak


Ada 2 tempat baru yang aku jumpa tapi tak sempat nak pusing habis. In shaa Allah, next time kalau panjang umur ada rezeki pergi lagi.
 

4 comments:

SalbiahM said...

pantai pasir tengkorak tu belum pernah sampai. memang jernih dan bersih kalau tengok dalam gambar. semoga kekal terpelihara dan tidak tercemar

Julie Shahril said...

salbiah: tmpt tu tak ramai org dan tak rmai yg tahu, mmg nmpk masih terpelihara, hopefully kekal lah mcm tu

Kay said...

eh pakai bawal semula!

Julie Shahril said...

kay: selalu jer aku pakai bawal sbb lebih selesa