Wednesday, March 14, 2018

Langkawi - Tempat makan

Bab makan di Langkawi, aku tak pandai nak komen sangat sebab aku bukan jalan-jalan cari makan, kitaorang makan asal boleh dan kena dengan tekak, dan kami makan untuk dapatkan tenaga nak berjalan-jalan, hahaha.

Ada satu restoran, namanya Restoran Kak Yan Nasi Campur memang terkenal di Langkawi. Ramai juga blogger yang share pasal restoran Kak Yan ni. Selama 5 hari di sana, memang aku sering ulang alik ke restoran Kak Yan je sebab senang nak makan, harga yang affordable dan rasa yang kena dengan tekak aku.

Gambar ni aku google sebab aku lupa nak snap gambar kedainya dari luar

Suasana dalam kedai Kak Yan

Ikan bakar, harga ikan bakar ikut jenis dan saiz lah
Aku ambil ikan siakap bakar, harganya agak pricy sikit tapi husband aku suka


Lauk-lauk lain

Kerabu taugeh dan kerabu bronok
Haaa...pernah dengar nama bronok tak? Kerabu bronok ni kategori makan eksotik di Langkawi

1st time aku dengar nama bronok. Husband aku kata, kalau nak makan kerabu bronok ni jangan google dulu rupa bronok tu....nanti tak lalu nak makan
hehehe

variety of sambal

Restoran Kak Yan ni dah buka pagi-pagi pukul 8.30 gitu, jadi pagi dah ada sarapan
kuih-kuih dia pun kena dengan tekak aku sebab tak terlalu manis

Macam menarik perhatian aku je kuih labu ni...
sagu gula melaka memang feveret aku 

Aku beranikan diri lah mencuba makan kerabu bronok tanpa menggoogle dahulu rupa paras bronok tu...hahahah...tapi tak kena dengan tekak aku, kerassss...aku makan sikit jer
.
.
.
.
.
Dah makan, masuk kereta, baru aku google rupa bronok tu. Mak aii...kalau setengah orang memang kembang tekak lah, nasib baik aku okey jer, tapi cukup lah sekali aku makan, sebab aku tak minat. 

 Kedai lain yang aku sempat cuba ialah Uncle Jai Cafe. Not bad tempat ni, sedap juga dan servis cepat. Gambar ni dari google juga sebab lupa nak snap

 Soft shell crab fried rice, aku punya

 Air dalam kole stainless steel

 Chicken chop
zhareef share dengan adik dia

My husband's plate
Ayam sambal fried rice
dia memang tak boleh lari dengan ayam

.
.
.
.


Kedai lain yang famous di Langkawi...tak lain tak bukan kedai Nasi Dagang Pak Malau. Kedai ni popular sebab viewnya yang cantik, makan sambil mengadap sawah padi.

 Aku pilih duduk di pondok kayu, makan sambil duduk bersila


 Ada angsa..
ada lembu kat tengah sawah nun jauh disana

 Padahal kat kampung sendiri ada sawah padi..
tetap lah teruja tengok sawah padi kat tempat orang

 Ada maksud mendalam pantun itu
Kajang itu ialah atap yang diperbuat daripada mengkuang dan nipah

.
.
.
.
.

 
Itu sajalah tempat makan yang sempat aku cuba. Lain orang lain citarasa.


4 comments:

Kay said...

masa aku pergi langkawi tahun 2012 dulu tak glamer lagi kot nasi dagang ni dalam media social.

bronok tu bukan ke macam gamat tu? seingat aku la

Julie Shahril said...

kay: mungkin dlu tak rmai org share kot...tu yg blom glemer. Bronok ni lebih kurg la mcm gamat tapi gamat tu kulit menggerutu sket, bronok kulit licin

Hans Hanis said...

sedah ohhh bronok
memang makan buat kerabu
heheeh

Julie Shahril said...

hans: saya dh cuba mkn tp mcm tak kena dgn tekak...tp unik juga lah kerabu bronok ni