Monday, July 23, 2018

Pertama kali beli di ebay

Haritu kan aku ada cerita pasal pisau abah aku yang hilang, yang susah sangat nak cari tu. Sampai cari kat Singapore Street bagai. Adik aku kata pisau ni ada orang jual kat Mudah tapi tak original.

Actually aku memberanikan diri beli pisau ni di ebay. Aku tanya kawan-kawan, sorang pun takde pengalaman beli kat ebay.  Macam biasalah, aku tawakal. Aku tengok seller ni penah dapat award apa benda ntah kat ebay tu, ala...macam award the best and trusted seller la gitu. So, aku pun beli lah. 

Payment guna paypal, cara paling selamat. Dalam tu dia dah tulis ETA item akan sampai lebih kurang sebulan.

Maka, mereputlah sekejap menunggu item itu terbang dari New York ke Kuala Lumpur. Seller ada bagi tracking number supaya mudah untuk aku check. Tapi aku tak tahu courier apa yang dia guna. So, tracking no. tu aku cari melalui google. Rupanya, dia guna USPS (United States Postal Service).

Tunggu punya tunggu, check punya check, item tu macam tak gerak-gerak, sangkut kat Jamaica. Baru aku tahu kat US ada tempat bernama Jamaica. Kehkehkeh. Then, aku email seller minta dia checkkan item tu ada kat mana. Esoknya, dia reply. Dia kata item tu on the way ke Malaysia. USPS lambat update dalam sistem. Mereput lagi aku tunggu.

Last week, aku check pagi-pagi dalam train nak pegi kerja, item dah confirm ada kat KL. Nasib baik tak sangkut kat kastam, maklum lah pisau beb. Kang dia ingat aku beli pisau nak buat apa pulak kan.

Dan alhamdulillah, pisau ini dah selamat tiba di genggaman aku.

 Ini lah dia sampulnya

 Tapi tak boleh blah dia letak pisau dalam plastik macam tu je...
hahaha, aku ingat ada la kotak ke...sempoi gila

 British Army Clasp Knife

 Hujung yang macam cangkuk tu untuk buka botol dan tin
Tajam gila

Nahhh abah, pisau untuk abah, pisau yang susah nak jumpa. Aku dah bagitahu mak pisau abah dah sampai. Mak kata...abah kau happy sangat-sangat!

Pisau ni berharga USD32.14 (RM130.54) Postage USD12.95 (RM52.60).

RM183.14 hanya untuk pisau ini.
.
.
.

Semoga jangan hilang lagi.



3 comments:

Kay said...

tapi bila abah senyum, harga tak menjadi persoalan.

ko download satu app yg bernama AfterShip... yg ni dia boleh trace mana2 courier service Malaysia dan dunia... auto detect jenis courier apa

Julie Shahril said...

Kay: Yup, yg penting abah aku puas hati. orait, nanti aku download apps tu. Thanks kay.

Che wan Muhamad Fairuz Bin Saimi said...

Mcm mne nk bt pay pal tu...kad atm biase blh register x..atau kena bt kad kredit