Monday, July 30, 2018

Ratakan tanah

Memang lepas-lepas ni cerita aku banyak pasal tanah je lah. Iye la kan, nak terbang tak boleh, kita merayap atas tanah aje gitu.

Last week husband aku sewa JCB untuk ratakan tanah dan buang semua pokok-pokok dan semak samun. Sewa dengan tokei cina, tapi pekerjanya india. Masa tengah buat kerja tu, jiran sebelah menyebelah ada datang, maka berkenalan lah husband aku dengan jiran tetangga. Diaorang baik-baik semuanya, dan masing-masing ada kebun sendiri. Semua jiran disitu adalah cina. 

Aku duk musykil juga, semua tanah disini rizab Melayu, macam mana Cina boleh duduk?

Ok, takpe. Tak penting pun nak pikir dalam-dalam. Yang penting diaorang semua baik-baik.

Yang best, dapat rambutan free. Dapat juga husband aku merasa durian jiran sebelah yang baru gugur. Syokkan ada kebun.

keadaan sekeliling kolam sebelum diratakan tanah

selepas siap buang semak samun dan ratakan tanah

lapang sikit mata memandang

Hampir siap kerja meratakan tanah. Belakang tu kilang papan. Sebelah kiri yang ada pagar tu tanah jiran sebelah. Nanti ada rezeki husband aku nak pasang pagar juga

Dua beranak ni dah siap test memancing kat kolam, banyak juga ikan berjaya dapat, pastu aku lah nanti yang penat nak siang ikan, alahai...


No comments: