Wednesday, April 24, 2019

Wetland Banting - jumpa badak air

Ini cerita bulan februari haritu. Peram lama sangat.

Aku bawa budak 2 ketol yang suka tengok binatang tu ke Wetland Banting. Ramai yang keliru Wetland Banting dan Wetland Putrajaya.

Aku ke Wetland Banting, bukan ke Wetland Putrajaya.

Masuk free je. Biasanya kalau ke sini, aku selalu nampak buaya sebab memang buaya yang selalu munculkan diri. Selain dari buaya, ada juga badak air, tapi badak air ni sangat susah nak munculkan diri.

Tapi haritu aku ada luck. Badak air munculkan dirinya naik ke darat setelah lama berendam.

Bukan anak-anak aku je teruja, aku pun sama....hehe



 Ini budak suka sangat dengan buaya. Aku rasa kalau boleh dia nak peluk buaya tu.


 Selain buaya, kalau dia nampak biawak pun dia suka, sebab biawak tu kan macam buaya jugak


 Muka dia bila nampak buaya


 Selain dari buaya dan badak air, ada kura-kura besar jugak


 Tapi masa ni tak boleh masuk ke kandangnya. Aku tengok dari luar pagar je


 Jeng jeng jeng....itu dia badak air.


 Aku yang over menjerit bila nampak badak air ni. Bukan menjerit takut, tapi menjerit excited


 Waktu aku pergi zoo, aku cuma dapat tengok badak air dari kejauhan je, jadi bila nampak badak air dekat depan mata macam ni, mesti la aku teruja gila


 Badak air ni naik ke darat sebab dah tiba waktu dia makan


 Dekat depan mata je ni tau.


 Menyelerakan sungguh dia makan, tak pandang kiri kanan dah. Tapi ada sekali tu dia sempat menjeling kat aku sebab aku sibuk nak ambil gambar dia. Ngeri siot tengok dia menjeling


 Ye, ada tembok. Kalau takde tembok dah lama kena terkam dengan si hippo ni


Waktu ni dalam pukul 3 ptg...so kalau sesapa nak jumpa hippo ni cuba-cuba lah pergi sana pukul 3 ptg...cuba ok, kalau tetiba hippo tak muncul, jangan salahkan aku pulak...hihi. Sebabnya kawan Miza pergi sana lepas aku suggest pukul 3 ptg, alhamdulillah, memang dia bertuah dapat jumpa hippo ni.


 Close up sikit

Kalau tengok dari dekat, badan badak air ni macam ada bulu-bulu halus. Pada badan dia macam ada darah kat liang-liang roma. Kau bergaduh ke dalam air tu?


 Dah kenyang ke?

 The best part is...tiba-tiba badak air ni angkat kepala
korang nampak tak mulut dia seolah-olah macam tersenyum...
hahaha..


 Eh sambung makan lagi


 Masa ni badak nak beransur pergi....dia dah kenyang


 Dia nak masuk dalam air semula

Bye-bye hippo...
ternyata tak rugi aku datang kesini hari ni..




No comments: