Friday, May 22, 2009

Ikan bakar Jln Bellamy

Ikan bakar is one of my favorite food, and when I go to eat ikan bakar at somewhere around KL, I will choose ikan terubuk and I know the price for ikan terubuk is quite expensive compared to others. One of the best port for 'ikan bakar addict' like me is at behind The Zone Hotel, nearest klcc. I only take 10 minutes walking from my office and friday is the best day to go there because of long time lunch hour, is about 2 hours and half. But there are another one place that I think like 'heaven of ikan bakar' is at Jalan Bellamy, somewhere behind Istana Negara. I think this place is the best ikan bakar stall in KL, but the price is too expensive. But I think it's worth it, even though you pay rm20 (sekali makan), anda akan rasa puas hati. Superb!

My friends and I went to Jalan Bellamy this afternoon during our lunch hour. Saya sudah lama bermimpi mahu makan di sana, akhirnya hari ini tercapai juga impian. Rezeki..rezeki.

Semasa sampai disana, orang sudah ramai memenuhi ruang makan. Bau ikan bakar menyusuk hidung membuatkan perut saya semakin berkeruncung. Kata kawan ofis saya, pilih gerai nombor 3 sebab kat situ lagi sedap. Saya pernah makan di sini beberapa tahun dulu, waktu itu saya bekerja di MMC juga tetapi di Instrument Department. Cuma setelah lama tak datang sini, saya lupa direction nak ke sini. Saya ambil ikan terubuk bakar (my fav dulu, kini dan selamanya), sotong bakar 1 ekor, nasi separuh, sedikit sayur, air sirap limau dan dessert tapai pulut. Nak tahu harganya berapa? RM20. Seekor sotong bakar harganya RM8. Haha. Tapi memang saya puas makan sampai kenyang macam seekor ular sawa baru telan seekor kambing.

Seriously, this place is the best. No wonder lah orang sentiasa ramai datang, dan sanggup menunggu untuk makan kalau meja sudah penuh. Tapi bagi orang yg tak kaya macam saya ni makan di sini 6 bulan sekali boleh lah, kalau tiap-tiap bulan mahu bankrap kot. Cuma saya ingin suggestkan kepada sesiapa yg mencari tempat makan ikan bakar yg best, datanglah ke sini, dijamin kamu tak akan menyesal. Kedai di sini dibuka setiap hari isnin-jumaat, sabtu pula dibuka sehingga pukul 3 (if not mistaken, tanya makcik kat kedai tu tadi). So hari sabtu boleh datang dengan keluarga, sedara mara atau kawan-kawan kalau ingin mencuba. Percayalah, walaupun harganya mahal, tapi puas hati dengan ikan-ikannya.

Kocek saya agak pokai, tapi kerana ikan bakar, saya sanggup laburkan duit. Bukan selalu dapat datang ke sini, jadi sekali sekala merasa makan nasi campur+ikan bakar yang berharga RM20...worth it lah. Mungkin orang yang banyak duit dia rasakan Rm20 tidak terlalu mahal, but for me...mahal gila babas.

Sehingga malam ini, perut saya masih kenyang dek penangan ikan bakar Jln Bellamy. Saya tak ambil gambar sebab kamera saya tak canggih, lagi pun tak sempat nak ambil gambar, sibuk layan makanan yang masuk ke perut. Kenyanggg..


No comments: